Aktuality

Zdroje a materiály k předmětu

 

1. Klasifikace metod vzdělávání dospělých


2. Přednáška a její aplikace ve vzdělávání dospělých, nástroje zvýšení efektivity přednášky


3. Diskusní metody a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých


4. Demonstrování a instruktáž a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých


5. Inscenační metody a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých


6. Skupinová práce a její aplikace ve vzdělávání dospělých

  


7. Metody zaměřené na řešení problémů a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých


8. Metody zaměřené na rozvoj kreativního myšlení a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých


9. Interaktivní a aktivizační metody a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých


10. Další metody vzdělávání dospělých


11. Tvorba učebních pomůcek ve vzdělávání dospělých


12. Práce s učebními pomůckami ve vzdělávání dospělých


13. Práce s didaktickou technikou ve vzdělávání dospělých

Anotace předmětu

 

AAN120041 / APLIKACE METOD VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
ANPR / Bakalářské studium
2016/2017
Mgr. Tomáš Langer
LS 2/1; povinný předmět
Z / 4 kredity

Předmět se věnuje představení základních metod vzdělávání dospělých a možností jejich aplikace v praxi formálního a neformálního vzdělávání dospělých. Důraz je kladen nejen na tradiční, ale i interaktivní a aktivizační metody využívané nejčastěji v praxi dalšího vzdělávání.

Charakteristika obsahu předmětu:

  1. Klasifikace metod vzdělávání dospělých
  2. Přednáška a její aplikace ve vzdělávání dospělých, nástroje zvýšení efektivity přednášky
  3. Diskusní metody a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
  4. Demonstrování a instruktáž a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
  5. Inscenační metody a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
  6. Skupinová práce a její aplikace ve vzdělávání dospělých
  7. Metody zaměřené na řešení problémů a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
  8. Metody zaměřené na rozvoj kreativního myšlení a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
  9. Interaktivní a aktivizační metody a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
  10. Další metody vzdělávání dospělých
  11. Tvorba učebních pomůcek ve vzdělávání dospělých
  12. Práce s učebními pomůckami ve vzdělávání dospělých
  13. Práce s didaktickou technikou ve vzdělávání dospělých

Povinná literatura:

  • LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.
  • HELCL, Zdeněk. Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4770-5.
  • ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.

Doporučená literatura:

  • BEERMANN, Susanne a Monika SCHUBACH. Hry na semináře a workshopy. 66 kreativních her. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2964-0.
  • DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Profesionalizace lektorů jako cesta ke zvýšení kvality dalšího vzdělávání. Praha: NÚV, 2013. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/profesionalizace-lektoru-jako-cesta-ke-zvyseni-kvality.
  • DVOŘÁKOVÁ Miroslava a Tomáš LANGER. Cesty profesionalizace andragogické práce. Andragogika. Roč. 2012, č. 3, s. 5–6. ISSN 1211-6378.
  • DVOŘÁKOVÁ Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi. Roč. 2014 a násl. ročníky. ISSN 2336-5145.
  • KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého lektora. Praktické tipy a návody pro začínající i zkušené přednášející. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2453-9.
  • KLEIN, Zamyat M. 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4023-2.
  • KLIPPERT, Heinz. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0126-5.
  • KOPECKÁ, Jana. Interaktivita ve vzdělávání dospělých. In: Sborník příspěvků z Festivalu vzdělávání dospělých AEDUCA 2010. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010.
  • KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  • LANGER, Tomáš. Určuje kvalitu vzdělávání pouze lektor? Praha: NÚV, 2013. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/urcuje-kvalitu-vzdelavani-pouze-lektor.
  • LAWSON, Karen. The Trainer´s Handbook. 3rd updated edition. San Francisco: Pfeiffer, 2009. ISBN 978-0-470-40304-4.
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti. Manuál úspěšného lektora. 2. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.
  • MINTON, David. Teaching Skills in Further and Adult Education. 3rd Edition. London: Thomson Learning, 2005. ISBN 978-1-84480-140-4
  • MÜLLER, Horst. Myšlenkové mapy. Jak zlepšit své myšlení, paměť, koncentraci a kreativitu. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-5057-6.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
  • ROGERS, Alan a Naomi HORROCKS. Teaching Adults. Fourth Edition. Berkshire: Open University Press, 2010. ISBN 978-0-33-523539-1.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • SVOBODA, Jiří. Kniha pro lektory. Metodická příručka lektorských dovedností. Praha: 1. VOX, 2013. ISBN 978-80-87480-12-0.
  • ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: ČZU, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7.
  • TRDÁ, Jana. Lektorské finty. 2. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3675-4.

Zápočet:

Podmínkou udělení zápočtu je úspěšné splnění všech následujících zadání:

  • Praktické předvedení vybrané vzdělávací metody v délce trvání 20-30 minut, vč. rozboru metodiky a diskuse.
  • Odevzdání metodického listu k vybrané metodě (podle dodané šablony).
  • Prezentace aplikace vybraných metod vzdělávání dospělých na konkrétní cílovou skupinu, vč. zdůvodnění a diskuse. Prezentace proběhne před studenty s podporou prezentace ve formátu PowerPoint, Keynote nebo Prezi.

Témata obou podmínek pro udělení zápočtu budou předem konzultována a schválena vyučujícím.

Podmínky pro udělení zápočtu jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.

Prerekvizitou předmětu AAN120041 Aplikace metod vzdělávání dospělých je předmět AAN120040 Didaktika dospělých.