Audiokniha jako nástroj (sebe)vzdělávání

Čtete knihy? Nejspíš alespoň jednou za čas ano. A posloucháte audioknihy? Tady možná nebude odpověď snadná, i když podle výzkumu Internetoví Češi jako čtenáři 2016 „čte uchem“ více než třetina čtenářů. Když se ptám svého okolí na poslech audioknih, tak čím jsou dotazovaní mladší, tím častěji je jejich odpověď pozitivní. A výzkum to potvrzuje – více než polovina těch, kteří poslouchají audioknihy, je mladších 24 let. Důvod je zřejmě nasnadě, prostředí smartphonů a tabletů je pro ně tak přirozené jako vzduch, který dýchají. Tato zařízení mají stále u sebe a je logické, že je maximálně využívají. Užívání internetu, komunikačních aplikací i aplikací „na cokoliv“ podle všeho dávno předčilo telefonování a zasílání textových zpráv. Proč tedy díky chytrému zařízení nezkusit i více „číst“?

Je až překvapivé, jak často narážím na extremisty. Někteří jsou z audioknih nadšení, zatímco jiní je zatracují – dokonce jsem slyšel názor, že audiokniha je srovnatelná s morem ve středověku. Proč se jim však bránit? Audiokniha je jedním z nástrojů, jak podpořit klasickou literaturu i časopisy, třebaže ke „čtení“ užíváme jiný kanál –ucho místo oka. Je pravdou, že jedním z kouzel knihy je náš „vnitřní hlas“, jímž čteme a který audiokniha nahrazuje profesionálním interpretem, který jen jinou intonací může dát řadě vět zcela odlišný smysl. Na straně druhé tento hlas, pokud je nahrávka skutečně profesionální, může řadu významů rozkrýt právě důrazem na některé slovo či slabiku, a odhalit tak i leckterý skrytý význam.

Pojďme však od obecného uvažování ke konkrétním příkladům, jak může audiokniha napomoci lidem k jejich rozvoji. Vezměme kupříkladu řidiče, kteří dojíždějí denně za prací a v autě stráví denně 30 minut tam a stejný čas zpět. Při průměrném počtu 20 jízd měsíčně za prací a po odečtení dovolené se dostáváme na více než 200 hodin ročně, které stráví na cestě. Jak tento čas řidiči tráví? Povětšinou tím, že řídí (tedy zcela neproduktivně), případně vyřizují telefonní hovory. Tento čas však lze strávit poslechem audioknih, které mohou mít na CD či flash disku v autě, případně není problém připojit svůj smartphone k autorádiu a poslouchat stažené MP3ky nebo i online záznamy.

A teď se zamysleme, kolik hodin ročně strávíme ročně čtením my? Zřejmě mnohem méně než uvedených 200 hodin v našem příkladu… Proč tedy nevyužít čas, který máme k dispozici na cestách v autě, vlaku, MHD nebo při čekání u lékaře tím, že si něco „pustíme“?

Možná si říkáte, jak se tento článek vztahuje ke vzdělávání dospělých. Ono totiž vzdělávání (nejen) dospělých a audioknihy spolu úzce souvisejí. Audioknihy totiž mohou být nástrojem, jak se (sebe)vzdělávat i v časech, místech a způsobem, kdy to dosud nebylo příliš možné – při vykonávání jiných činností. A to je právě trend doby, na nějž i ony jasně reagují – ano, jde o často zatracovaný multitasking.

To, co můžeme poslouchat, však není jen beletrie, ale jedná se i o učebnice a odborné knihy, které podle uvedeného výzkumu dohromady tvoří téměř polovinu čteného obsahu (nejen audioknih). Jde tedy o ideální pole pro využití audioknihy jako nástroje (sebe)vzdělávání. Jen na jednom z řady portálů nabízejících také audioknihy jsem jich napočítal téměř stovku, a to jen v kategorii vzdělávacích CD. Jaká témata tedy můžeme studovat? Co třeba základy moderní reklamy, time management, úspěšné vyjednávání, zvýšení efektivity a produktivity, jak neztratit zákazníky nebo jak mluvit jako profesionál, zvládání stresu, ale i psaní všemi deseti, investice do nemovitostí či nábor pracovníků. K nim ještě přidejme dějiny městské dopravy, heraldiku či mořskou faunu a floru – vybere si snad každý.

Podle výzkumu, o němž již byla řeč, 40 % respondentů knihu dostává jako dárek. Ve skutečnosti však dáváme dary dva – první je fyzická věc (kniha, CD, voucher na audioknihu), ale ten druhý je mnohem významnější: předává totiž nové informace, ale pracuje i s pocity, názory či emocemi.

A mimochodem, 97 % z uvedeného výzkumu souhlasí s tím, že čtení knih je klíčové pro vzdělání. No není to výzva?

Autor: Mgr. Tomáš Langer, lektor, trenér a konzultant, expert EPALE

Zdroj dat k výzkumu: https://www.mediaguru.cz/2016/03/vyzkum-e-knihy-cte-vic-nez-tretina-internetovych-cechu(link is external)

Zdroj ilustrace: http://ipk.nkp.cz/docs/infografika_NK.pdf

Původní zdroj článku: https://ec.europa.eu/epale/cs/blog/audiokniha-jako-nastroj-sebevzdelavani