Články

Jaký je lektor 21. století?

Přesně tyto otázky si položili autoři zbrusu nového formátu vzdělávací a rozvojové akce pro trenéry, lektory a interní trenéry ve firmách – Brano Frk a Tomáš Langer. Výsledkem intenzivní práce se stal workshop se zdánlivě jednoduchým názvem – Lektor 2.1. Ona číslice v názvu poukazuje jak na 21. století, ale také na „jinou verzi“ lektora, než jak tomu bylo dříve. A tím se vlastně dostáváme k odpovědím na úvodní otázky. Ano, moderní lektor není a nebude zřejmě ani trochu stejný, jako dříve! Bude více využívat technologie, to je každému jasné. Ale které to budou? Rozhodně neustále jiné, protože jejich vývoj jde dopředu neuvěřitelným tempem. Navíc i účastníci vzdělávání jsou trochu jiní, potřebují jiné přístupy, vyžadují metody a nástroje pro své vzdělávání. Více než jindy se lektor bude muset přizpůsobovat vzdělávacím potřebám svých klientů. Univerzálním krabicovým kurzům totiž odzvonilo, je čas přestat jen vzdělávat a více se zaměřit na skutečný dopad vzdělávacích aktivit. Lektor 21. století je tedy jiný, a proto musí být odlišná i podoba jejich rozvoje. Workshop pro lektora verze 2.1 tak musí být mnohem více praktický, poskytovat možnost i pro neformální sdílení, dokázat podat každému lektorovi individuální zpětnou vazbu a návrhy pro další rozvoj, předat mu nejen řadu informací, nápadů, zkušeností, ale také materiálů, které lze rovnou využít. I proto je nový workshop Lektor 2.1 veden po celou dobu dvěma lektory, také je obohacen o práci s lektory již před kurzem, průběžnou diagnostiku účastníků, a těmto se věnuje i po skončení formou návazných konzultací. Cílem workshopu není jen vlastní vzdělávání a rozvoj lektorů, ale i možnost sdílení, získávání nových kontaktů, a především uplatnitelných nápadů či nezapomenutelných zážitků. Jste zvědaví? 🙂 Více informací se dozvíte...

Vzdělávejte moderně aneb Co by měl znát dnešní lektor

Gamifikace, sociální sítě, moderní aplikace pro podporu výuky. Že už to vše znáte? Fajn. A umíte to vše využít v praxi? A co třeba rozšířená či virtuální realita a chatboti? S těmi jste se možná ještě nesetkali, a přece zřejmě výrazně zasáhnou do vzdělávání (nejen) dospělých Pokud tedy chcete jako lektoři či trenéři držet krok s dobou, musíte sledovat trendy. A že jich je! Jednou z institucí sledujících nejnovější trendy v ČR i zahraničí je EPALE – Elektronická platforma pro vzdělávání dospělých v Evropě. Ta je nejen neustále monitoruje, ale i publikuje na svém webu, případně prezentuje na nejrůznějších akcích pro vzdělavatele dospělých a další odborníky. Jednou z možností seznámit se s tím, co „frčí“, jsou tradičně regionální semináře EPALE. Na jaře se konaly na Štiříně, v Brně, Hradci Králové a Děčíně, na podzim nás čekají Karlovy Vary, České Budějovice, Liberec či Ostrava. Letos se semináře konají pod výstižným názvem „Vzdělávejte moderně“, protože právě změny v lektorské práci jsou, tak jako v jiných odvětvích, nutné, ale jen minimum z nás s nimi umí skutečně efektivně pracovat. EPALE spravuje v České republice Dům zahraniční spolupráce (DZS), pod který spadá i známý program ERASMUS+. A rok 2017 je pro DZS významný, neboť Evropa slaví 30 let existence tohoto programu. V průběhu 30 let se program stal součástí vzdělávacího programu Socrates (1995), Programu celoživotního učení (2007) a programu Erasmus+ (2014). Postupně se rozšířil o mobility učitelů, vzdělavatelů i víceleté mezinárodní projekty spolupráce mezi školami a vzdělávacími organizacemi. Zahrnuje formální i neformální vzdělávání. A jak je na tom s financováním? „Celkový rozpočet Erasmus+ s téměř 15 miliardami je navýšen o 40 % proti předchozímu období. I v oblasti vzdělávání dospělých došlo k výraznému navýšení rozpočtu pro rok 2017 téměř o...

Audiokniha jako nástroj (sebe)vzdělávání

Čtete knihy? Nejspíš alespoň jednou za čas ano. A posloucháte audioknihy? Tady možná nebude odpověď snadná, i když podle výzkumu Internetoví Češi jako čtenáři 2016 „čte uchem“ více než třetina čtenářů. Když se ptám svého okolí na poslech audioknih, tak čím jsou dotazovaní mladší, tím častěji je jejich odpověď pozitivní. A výzkum to potvrzuje – více než polovina těch, kteří poslouchají audioknihy, je mladších 24 let. Důvod je zřejmě nasnadě, prostředí smartphonů a tabletů je pro ně tak přirozené jako vzduch, který dýchají. Tato zařízení mají stále u sebe a je logické, že je maximálně využívají. Užívání internetu, komunikačních aplikací i aplikací „na cokoliv“ podle všeho dávno předčilo telefonování a zasílání textových zpráv. Proč tedy díky chytrému zařízení nezkusit i více „číst“? Je až překvapivé, jak často narážím na extremisty. Někteří jsou z audioknih nadšení, zatímco jiní je zatracují – dokonce jsem slyšel názor, že audiokniha je srovnatelná s morem ve středověku. Proč se jim však bránit? Audiokniha je jedním z nástrojů, jak podpořit klasickou literaturu i časopisy, třebaže ke „čtení“ užíváme jiný kanál –ucho místo oka. Je pravdou, že jedním z kouzel knihy je náš „vnitřní hlas“, jímž čteme a který audiokniha nahrazuje profesionálním interpretem, který jen jinou intonací může dát řadě vět zcela odlišný smysl. Na straně druhé tento hlas, pokud je nahrávka skutečně profesionální, může řadu významů rozkrýt právě důrazem na některé slovo či slabiku, a odhalit tak i leckterý skrytý význam. Pojďme však od obecného uvažování ke konkrétním příkladům, jak může audiokniha napomoci lidem k jejich rozvoji. Vezměme kupříkladu řidiče, kteří dojíždějí denně za prací a v autě stráví denně 30 minut tam a stejný čas zpět. Při průměrném počtu 20...

Soumrak vzdělávacích institucí?

V polovině prosince 2016 se uskutečnilo tradiční setkání vzdělavatelů dospělých v prostorách liberecké Technické univerzity. Součástí semináře byla i diskuse na téma „Soumrak vzdělávacích institucí?“, jejímž cílem bylo rozebrat dva okruhy informací. Předně to, jaké mezi vzdělávacími institucemi převažují názory na aktuální situaci a současně jaké jsou jejich představy „vzdělávací instituce zítřka“.

Mám jedno předsevzetí: abych si po Vánocích žádné nemusel dávat!

Už jste si někdy dali předsevzetí? Určitě ano, ostatně jako to dělá většina z nás každý rok. A podařilo se vám je naplnit? Beze zbytku? Pokud ne, zkuste to letos netradičně. Dejte si předsevzetí tak, abyste vlastně žádné po Novém roce nepotřebovali. Jak? Je to jednoduché: splňte je už před 1. lednem! Ale jak chcete zhubnout třeba nabraná vánoční kila ještě před tím, než si dáte první várku bramborového salátu? Těžko, co tak zkusit nějaké originální předsevzetí, ne jako každý. Třeba v oblasti vzdělávání. Jako bych vás slyšel, milí čtenáři. Ale na vzdělávání není čas, mám hodně práce, nestíhám ani rodinu, natožpak přátele, koníčky. Ze života moc nemám, z práce domů a hned zas zpět. A pro boha, kde vzít ještě čas na vzdělávání? Tak to zkuste pro jednou jinak. Přemýšlejte spolu se mnou. Co vám v životě bere nejvíce času, ale přitom vám to vadí? Je něco, co byste mohli dělat jinak, efektivněji, rychleji? Máte nápad, co dělat, aby vás život/práce lépe bavily? A zkusili jste pro to něco udělat? Ne vždy, ale často bývá jedním z možných řešení vzdělávání. Ale nepředstavujme si jej jako sezení ve školních třídách nebo o (možná něco lépe vybavených) učebnách vzdělávacích firem. Vzdělávat se (nebo lépe: učit se) můžete kdykoliv a kdekoliv. Máte jen pár minut cestou do práce? Nevadí, zkuste příště některou z těchto možností. Kniha – tu přece známe všichni, ale co třeba audiokniha? Jste unavení z celodenního koukání do počítače a pročítání pracovních materiálů? Co si pohodlně lehnout, sednout s nohama na stole nebo se projít po blízkém parku. To by bylo přece skvělé, ne? No a co to zkusit s audioknihou v uších! Dnes můžete sehnat zajímavý obsah...

O robotech a lidech

O vzdělávání se často mluví. Mezi politiky, šéfy ve firmách, v televizi. Podle nich vzdělávání na škole nestačí a lidé se musí učit i v dospělosti. Svět okolo se mění, práce se mění, technologií přibývá a informací je snad ještě více než hvězd na nebi. Jak se v tom všem vyznat a nezbláznit se? A jakou roli v tom může sehrát právě vzdělávání?   Myšlenka, že je potřeba se vzdělávat a učit po celý život, není zdaleka nová, jak se dnes občas tvrdí. Je stará odnepaměti. Již v pravěku se lidé učili postupně dělat věci lépe, rychleji, efektivněji. Vyráběli lepší a přesnější nástroje, lovili účelněji a získané informace si navíc předávali. A důvod? Samozřejmě, usnadnit si život! I dnes je většina novinek vedena podobným účelem – zjednodušit, zefektivnit, zrychlit. Navíc při současném velkém tlaku konkurence vyhrává ten, který vylepšuje rychleji. To má jednoduchý následek: inovuje se stále více a ještě rychleji. Než si zvykneme na něco nového, už na nás tlačí něco ještě novějšího. Ať se to týká vybavení elektráren, motorů aut nebo mobilů, které máme neustále v kapse. Kompetence nebo certifikáty? Firmy, zejména ty průmyslově orientované, vždy potřebovaly vzdělané lidi, ideálně s odbornou střední či vysokou školou. To platí stále a nejinak je tomu u členské základny našeho Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR). A ta není rozhodně malá – SP ČR je totiž největším zaměstnavatelským svazem, který reprezentuje rozhodující část českého průmyslu a dopravy. Aktuálně zastřešuje a sdružuje více než 11 tisíc firem, které dohromady zaměstnávají cca 1,3 milionů zaměstnanců. Všechny naše členské firmy, takřka bez výjimky, volají po kvalitní kvalifikované pracovní síle. Na českém pracovním trhu je přes 300 tisíc nezaměstnaných, zároveň...