Články

Vánoční číslo Firemního vzdělávání dorazilo!

Poslední letošní vydání přináší směsici článků na různá témata. Dozvíte se, které trendy L&Ds v anketě vnímají jako typické pro letošní rok a které očekávají v tom následujícím. Dozvíte se, co je docilita a jak ji mohou firmy využít v učebním transferu. A také to, jak aplikovat známá manažerská pravidla v rozvoji a vzdělávání. Co vše tedy v čísle najdete? Bez odborného vzdělávání bychom nepřežili: Rozhovor s Andreou Trégerovou ze Železniční společnosti Slovensko Infografika: Jak na inovace v L&D? Co je to docilita Aplikace pro vás: Blush a The Noun Project Podpora učebného transferu vo firmách Rozvoj a diverzita v MONETA Mediatéka: PortalDigi.cz a kniha „Radikální otevřenost“ Trendy ve firemním vzdělávání 2021/2022 Nástroje 70-20-10, SMARTER a KAIZEN napomáhají rozvoji O kdoulích, zlatých vejcích a životní rovnováze Novinky z HR News Knižní tipy Grady Čtěte, stahujte nebo se rovnou registrujte k bezplatnému odběru na...

Je třeba zvýšit prestiž vzdělávání, a to napříč společností. Rozhovor EPALE s Martinem Dobešem

Martin Dobeš se dlouhodobě zabývá inovacemi a koncepcemi v oblasti vzdělávání. V minulosti řídil projekty spotřebitelského vzdělávání, vzdělávání dospělých, výzkumné projekty zaměřené na rozvoj lidských zdrojů. Věnuje se též problematice síťování aktérů ve vzdělávání a to jak vzdělávání dospělých, tak vzdělávání školského. V současnosti působí jako konzultant pro rovné příležitosti pro místní akční plány za Agenturu pro sociální začleňování a zároveň jako expert pro projekt EPALE, zaměřený na podporu vzdělávání dospělých.   Začněme protentokrát nepracovně – jsi vášnivým fotografem a dobrodruhem. Jak ses k těmto koníčkům dostal?  K fotografování jsem se dostal už jako kluk, kdy jsem tátovi štípl starou Flexaretu. Fotil jsem většinou úplné nesmysly, tedy všechno, co jsem viděl okolo sebe. Později, už v dospělém věku, jsem si pořídil zvětšovák a chemikálie a k velké radost mých blízkých začal trávit hodně času v koupelně. Umělecky to sice mělo mizerné výsledky, ale bavilo mě to. Výtvarná fotografie mě vážně zaujala až před 15 lety, kdy jsem objevil úplně novou dimenzi tvůrčího procesu. Vlastně se nejvíc věnuji surrealismu, práci s podvědomím, a to se snažím propašovat do nějakých obrazů. Je to taková mámivá hra se smysly a (ne)vědomím, která mě prostě nějak chytla. Co se týče mé dobrodružnější životní epizody, vinu za ni kladu pánům Jackovi Londonovi, Henry D. Thoreauovi a Julesu Verneovi, jimž jsem jako kluk lehkomyslně naslouchal. Díky marnivosti těchto hýřivců jsem se pak drahně let toulal po těch nejzapadlejších koutech Asie, Ameriky a Středního Východu, hledal zlato na Aljašce, žil jako bezdomovec v Americe a překračoval ilegálně hranice států jako Pákistán nebo talibanský Afganistán. Zkusil jsem si i život v osamění, v divočině slovenských hor, a...

Podzimní číslo e-časopisu Firemní vzdělávání dorazilo!

Ač není monotematické, nové číslo se ve dvou článcích věnuje designovému myšlení. A k tomuto tématu jsme spolu s platformou EPALE připravili na 11. 11. 2021 i bezplatný online Design Thinking Workshop od Google New Generation of Founders. Napište nám na info@firemnivzdelavani.eu, pošleme vám podrobnosti. Co vše tedy v čísle najdete? 70 % vzdělávání je postaveno na požadavcích legislativy: rozhovor s vedoucím Centra vzdělávání Skupiny Metrostav Zdeňkem Kostřížem Infografika: 10 tipů na reflexi pro každého O čem se mluví: Designové myšlení Aplikace pro vás: 7taps, Learnie Design thinking jako nástroj na inovace v L&D Jak objevit silné stránky lidí a stavět na nich? 6 vzdelávacích mýtov Mediatéka: online rozhovor EPALE s Paulem Matthewsem, Evaldo.cz a kniha HRrrr do vzdělávání Jak na rozvoj digitálních kompetencí ve firmě? Tacitní znalosti zlatým dolem Novinky z HR News Knižní tipy Melvilu Čtěte, stahujte nebo se rovnou registrujte k bezplatnému odběru...

U vzdělávání dospělých v ČR postrádáme systémový charakter. Rozhovor EPALE se Zdenkou Vostrovskou

Ing. Zdenka Vostrovská, CSc. je předsedkyně představenstva a výkonná ředitelka 1. VOX a.s. Vysokoškolská pedagožka na Katedře hospodářské a sociální politiky VŠE v Praze, společnice znaleckého ústavu GRINEX s.r.o. S minimálními prostředky, kdy největší kapitál představovaly zejména zpočátku silná vůle a imponující entusiasmus, se jí podařilo vybudovat firmu, která dnes v České republice patří k leaderům na trhu vzdělávání dospělých. Vaše společnost 1. VOX je na trhu již téměř 30 let. Co vše se na trhu vzdělávání dospělých za tu dobu změnilo?  Došlo k atomizaci trhu. Vzdělávání nyní poskytují i profesní komory, nejrůznější poradenské firmy a nakladatelství. To je samozřejmě v pořádku, zvyšuje to konkurenci – a klienti mají velký výběr. Dvě programovací období – transfery z ESF. Narušení trhu vzdělávání, kde jsou desítky miliard alokovaných do rozvoje a vzdělávání, jaký je přínos? Vznikl nový business segment – personálně propojené firmy, které pro koncové příjemce získávají dotace, organizují výběrová řízení na dodavatele vzdělávacích služeb, realizují vzdělávací programy a pomáhají příjemcům s projektovým managementem. Stále roste počet firem v rukou českých vlastníků, kteří do kultivace a stabilizace lidských zdrojů alokují prostředky. V devadesátých letech kulturu celoživotního vzdělávání přinesly do Česka především zahraniční firmy. Dnes již všechny úspěšné firmy chápou průběžné vzdělávání svých zaměstnanců jako klíčovou firemní hodnotu. V lednu letošního roku jsme oslavili 29 let na českém vzdělávacím trhu. U příležitosti tohoto rozhovoru jsem nahlédla do lektorských karet. Postupně jsme „vyzkoušeli“ spolupráci s téměř 5 000 lektory, trenéry, konzultanty a kouči. V posledních letech již máme téměř stabilní lektorský tým, který čítá cca 400 odborníků. Nároky na ně jsou vysoké, na komerčním trhu totiž uspějí jen ti nejlepší. Za posledních...

Žijeme v době vizuální, nejvíce informací z vnějšího světa vstřebáváme zrakem. Rozhovor EPALE s Radkem Pernicou

Radek Pernica je absolventem Katedry andragogiky a personálního řízení FF UK, absolvoval výcvik ve skupinové psychoanalytické psychoterapii, výcvik koučů dle ICF, Points of You® Certified Expert. Absolvoval také PQ Coaching Grant program by Shirzad Chamine a výcvik v mindfulness (RMT). Je také certifikovaný lektor ILM. Pracoval jako sociální pracovník, skupinový a individuální psychoterapeut a má dlouholetou manažerskou praxi v HR. Od roku 2005 působí jako lektor, kouč a facilitátor. Je tátou 3 dětí (zatím), certifikovaný barista a bartender, milovník dobrých knížek, starých rádií, rozhlasových her a Islay Single Malt Scotch Whisky.   Tvé jméno je pro mne symbolem obrázkových karet Points of You. Kdo ještě je Radek Pernica? Uffff, to je těžká otázka, resp. v koučování bývá ta nejtěžší „Kým jsi…“ nebo „Kým vším jsi“ To se klient/ka občas velmi zapotí. A zodpovězení této otázky je pak klíčem k ovlivnění všech dalších úrovní vědomí, ať už hodnot, přesvědčení chování nebo kompetencí, které využívám(e). Ale kdybych to profesně měl shrnout, tak asi nejvíce mi ladí slovo průvodce. Někdo, kdo pomáhá jednotlivci, týmu nebo skupině zvědomit určité principy, možná dobré zásady, ověřené a funkční postupy. Možná upozorňovat na rizika, překážky, méně vědomá či nevědomá rizika. Modelovat možné dopady, trénovat a zkoušet v bezpečném prostředí. A jsem šťastný, že to mohu dělat z různých poloh, rolí, které jsou odlišné a přitom velmi podobné. Jako lektor či mentor více vysvětluji, sděluji sbírám nápady, provokuji, spojuji, ukazuji best practice, hledám srozumitelná sdělení. Jako kouč se více ptám, naslouchám, mlčím, nechávám klienta/klientku či skupinu dojít si k vlastnímu silnému uvědomění a vlastnímu řešení, kterému nemusím rozumět, ale vím, že je důležité pro druhou stranu a ta už ví, co má dělat a jak postupovat. A jako facilitátor se zaměřuji...

Z evolučního hlediska nejsme na dlouhé úseky sezení při online výuce přizpůsobeni. Rozhovor EPALE s Martinem Pávkem a Ivou Málkovou ze STOB

Ing. Martin Pávek (MP) je projektový manažer a lektor společnosti STOB. Zároveň je spoluautorem knihy „Já zhubnu zdravě a natrvalo“. Absolvoval vysokou školu se zaměřením na ekonomii a statistiku, ale velmi blízká je mu i oblast psychologie a sociologie. Do společnosti nové nápady a přístupy pro širší uplatnění ověřené metodiky STOBu. Miluje pohyb a dobré jídlo. PhDr. Iva Málková (IM) se jako psycholog  již přes 40 let věnuje problematice obezity. V r. 1990  založila STOB (STop Obezitě), vytvořila metodiku vycházející z kognitivně behaviorální psychoterapie a pomáhá všem, kteří chtějí hubnout s rozumem. V roce 2010 iniciovala vytvoření komunitního webu STOBklub pro nejširší veřejnost, kde  je zaregistrováno již 160 000 lidí. Je členkou výboru Obezitologické společnosti a autorkou řady publikací. Nazýváte se STOB – Stop obezitě a učíte lidi hubnout. Vaše kurzy tedy nebudou jen o znalostech… IM: Většina nabídek na hubnutí se zabývá jen tvorbou jídelníčku nebo tréninkového plánu, ale už ne tím, jak tyto znalosti převést do praxe. Hubnoucí mohou být chodící encyklopedií, vysypou z rukávu energetické hodnoty potravin a odrecitují desítky nejrůznějších diet, které pak postupně zkoušejí. Pochopitelně u nich ale vydrží jen chvilku, předepsaná dieta většinou není nic příjemného, a vrací se proto dříve či později ke svým původním návykům i kilům. STOB se svojí metodikou vycházející z kognitivně behaviorální terapie má nejlepší výsledky co do udržení změny, tedy i udržení váhových úbytků. A to je při hubnutí to nejtěžší. Zabývá se nejen chováním (behavior), ale také kognicemi (myšlenkami a emocemi), které k nevhodnému chování vedou.   Jak lze pracovat na změně životního stylu, která vede ke zhubnutí? Náš postup je tento: Klient si ve spolupráci s terapeutem jasně definuje problém a cíl, tak aby byly výsledky měřitelné. Ne tedy...