Články

Reportáž EPALE: Vzdělávací středisko NcM Brno

Cítíte tu vůni? Ještě ne? Tak čtěte dál… V předchozím článku jsme avizovali, že od roku 2018 budeme v Evropské platformě pro vzdělávání dospělých EPALE publikovat reportáže ze zajímavých vzdělávacích a poradenských institucí v České republice. První reportáž jsme realizovali v Brně, a také dnes ještě v jihomoravské metropoli zůstaneme. Tentokrát jsme zavítali do vzdělávací firmy, jejíž sídlo již z dálky prozradila příjemná vůně pečeného masa. Tipujete správně, specializací vzdělávacího střediska NcM jsou obory souhrnně nazývané jako „gastro“. Ve vzdělávacím středisku NcM jsme se setkali s majitelkou Zdenkou Endlicherovou i její dcerou Ditou Ochmannovou. Tento tandem je totiž pro fungování celého střediska klíčový. V nových prostorných učebnách společnosti NcM se odehrává celá škála kurzů z gastronomických oborů, a to jak v oblasti přípravy teplých a studených pokrmů či minutek, tak i jejich servírování. A to včetně atraktivní podívané, jakou je úprava jídel před hostem zahrnující kostění ryb, flambování mas a moučníků. Nedílnou součástí nabídky jsou také kurzy jednoduché a složité obsluhy hostů, vč. etikety, komunikace s hostem a společenského chování. „Jedna věc je jídlo uvařit, velmi však záleží na tom, jak je pokrm nebo nápoj naservírován. Host v restauraci dnes neočekává jen uspokojení hladu či žízně, ale též gastronomický zážitek,“ shrnuje mnohaleté zkušenosti Zdenka Endlicherová, jejímiž barmanskými kurzy prošly již tisíce žáků škol z celé Moravy. Svým přístupem pomohla v mnoha restauracích navrátit chuť k novému pojetí současné gastronomie, řada jejích absolventů si dokonce otevřela vlastní gastronomické podniky. Zdenka Endlicherová byla zakládajícím členem CBA v Jihomoravském kraji. Kdo je typickým zákazníkem vzdělávacího střediska zaměřeného na gastronomii? Možná vás napadne, že nezaměstnaný, který se chce rekvalifikovat na kuchaře nebo číšníka. Proč ne, koneckonců kurzy pro tuto cílovou skupinu v portfoliu NcM najdete také. Samostatnou a velkou skupinou klientů jsou ale manažeři...

Reportáž EPALE: Centrum vzdělávání všem v Brně

Novinkou Elektronické platformy pro vzdělávání dospělých v Evropě, známé pod zkratkou EPALE, je od roku 2018 série reportáží. Jejich cílem je přinášet čtenářům prostřednictvím textů, obrázků a videí střípky zajímavostí ze vzdělávání dospělých v regionech. Nejen v Praze totiž působí zajímavé vzdělávací a poradenské instituce, děje se řada atraktivních akcí, kurzů a dalších aktivit, kde se dospělí rozvíjejí, vzdělávají, učí něco nového – zkrátka se rozvíjí. Za první reportáží jsme se vypravili do Brna, kde sídlí celá řada odborných institucí, krom jiných i Centrum vzdělávání všem. Jak se dozvídáme od Hany Rozprýmové, vedoucí centra, původní myšlenka vzniku poradenské a vzdělávací instituce známé i pod zkratkou CVV byla snaha napomoci rozvoji dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji. CVV bylo založeno díky projektu ESF Vzdělávání všem, který realizovala Střední škola stavebních řemesel Brno-Bosonohy. „Nyní je CVV zavedenou službou Jihomoravského kraje. Plní jeho strategické cíle na čtyřech pracovištích v regionu,“ komentuje Hana Rozprýmová. V současné době CVV poskytuje kariérové poradenství pro veřejnost, vzdělávání v rámci Akademie CVV a spravuje databázi dalšího vzdělávání. V rámci projektu „KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji” rozvíjí metodickou podporu pro oblast kariérového poradenství ve školách. CVV se od počátku profiluje jako informačně-poradenské centrum, nikoliv typická vzdělávací instituce. V současné době nabízí nejen databázi vzdělávacích aktivit pro občany kraje, ale poskytuje také vlastní kurzy. Jsou orientovány na pedagogické pracovníky a další odborníky. Jedná se o ucelený cyklus seminářů od Úvodu do kariérového poradenství až po různé specifické přístupy a metody. CVV podporuje zavádění moderních metod v oblasti kariérového poradenství. Služba individuálního kariérového poradenství funguje pro veřejnost již pátým rokem. Jen v loňském...

Jaký je lektor 21. století?

Přesně tyto otázky si položili autoři zbrusu nového formátu vzdělávací a rozvojové akce pro trenéry, lektory a interní trenéry ve firmách – Brano Frk a Tomáš Langer. Výsledkem intenzivní práce se stal workshop se zdánlivě jednoduchým názvem – Lektor 2.1. Ona číslice v názvu poukazuje jak na 21. století, ale také na „jinou verzi“ lektora, než jak tomu bylo dříve. A tím se vlastně dostáváme k odpovědím na úvodní otázky. Ano, moderní lektor není a nebude zřejmě ani trochu stejný, jako dříve! Bude více využívat technologie, to je každému jasné. Ale které to budou? Rozhodně neustále jiné, protože jejich vývoj jde dopředu neuvěřitelným tempem. Navíc i účastníci vzdělávání jsou trochu jiní, potřebují jiné přístupy, vyžadují metody a nástroje pro své vzdělávání. Více než jindy se lektor bude muset přizpůsobovat vzdělávacím potřebám svých klientů. Univerzálním krabicovým kurzům totiž odzvonilo, je čas přestat jen vzdělávat a více se zaměřit na skutečný dopad vzdělávacích aktivit. Lektor 21. století je tedy jiný, a proto musí být odlišná i podoba jejich rozvoje. Workshop pro lektora verze 2.1 tak musí být mnohem více praktický, poskytovat možnost i pro neformální sdílení, dokázat podat každému lektorovi individuální zpětnou vazbu a návrhy pro další rozvoj, předat mu nejen řadu informací, nápadů, zkušeností, ale také materiálů, které lze rovnou využít. I proto je nový workshop Lektor 2.1 veden po celou dobu dvěma lektory, také je obohacen o práci s lektory již před kurzem, průběžnou diagnostiku účastníků, a těmto se věnuje i po skončení formou návazných konzultací. Cílem workshopu není jen vlastní vzdělávání a rozvoj lektorů, ale i možnost sdílení, získávání nových kontaktů, a především uplatnitelných nápadů či nezapomenutelných zážitků. Jste zvědaví? 🙂 Více informací se dozvíte...

Vzdělávejte moderně aneb Co by měl znát dnešní lektor

Gamifikace, sociální sítě, moderní aplikace pro podporu výuky. Že už to vše znáte? Fajn. A umíte to vše využít v praxi? A co třeba rozšířená či virtuální realita a chatboti? S těmi jste se možná ještě nesetkali, a přece zřejmě výrazně zasáhnou do vzdělávání (nejen) dospělých Pokud tedy chcete jako lektoři či trenéři držet krok s dobou, musíte sledovat trendy. A že jich je! Jednou z institucí sledujících nejnovější trendy v ČR i zahraničí je EPALE – Elektronická platforma pro vzdělávání dospělých v Evropě. Ta je nejen neustále monitoruje, ale i publikuje na svém webu, případně prezentuje na nejrůznějších akcích pro vzdělavatele dospělých a další odborníky. Jednou z možností seznámit se s tím, co „frčí“, jsou tradičně regionální semináře EPALE. Na jaře se konaly na Štiříně, v Brně, Hradci Králové a Děčíně, na podzim nás čekají Karlovy Vary, České Budějovice, Liberec či Ostrava. Letos se semináře konají pod výstižným názvem „Vzdělávejte moderně“, protože právě změny v lektorské práci jsou, tak jako v jiných odvětvích, nutné, ale jen minimum z nás s nimi umí skutečně efektivně pracovat. EPALE spravuje v České republice Dům zahraniční spolupráce (DZS), pod který spadá i známý program ERASMUS+. A rok 2017 je pro DZS významný, neboť Evropa slaví 30 let existence tohoto programu. V průběhu 30 let se program stal součástí vzdělávacího programu Socrates (1995), Programu celoživotního učení (2007) a programu Erasmus+ (2014). Postupně se rozšířil o mobility učitelů, vzdělavatelů i víceleté mezinárodní projekty spolupráce mezi školami a vzdělávacími organizacemi. Zahrnuje formální i neformální vzdělávání. A jak je na tom s financováním? „Celkový rozpočet Erasmus+ s téměř 15 miliardami je navýšen o 40 % proti předchozímu období. I v oblasti vzdělávání dospělých došlo k výraznému navýšení rozpočtu pro rok 2017 téměř o...

Audiokniha jako nástroj (sebe)vzdělávání

Čtete knihy? Nejspíš alespoň jednou za čas ano. A posloucháte audioknihy? Tady možná nebude odpověď snadná, i když podle výzkumu Internetoví Češi jako čtenáři 2016 „čte uchem“ více než třetina čtenářů. Když se ptám svého okolí na poslech audioknih, tak čím jsou dotazovaní mladší, tím častěji je jejich odpověď pozitivní. A výzkum to potvrzuje – více než polovina těch, kteří poslouchají audioknihy, je mladších 24 let. Důvod je zřejmě nasnadě, prostředí smartphonů a tabletů je pro ně tak přirozené jako vzduch, který dýchají. Tato zařízení mají stále u sebe a je logické, že je maximálně využívají. Užívání internetu, komunikačních aplikací i aplikací „na cokoliv“ podle všeho dávno předčilo telefonování a zasílání textových zpráv. Proč tedy díky chytrému zařízení nezkusit i více „číst“? Je až překvapivé, jak často narážím na extremisty. Někteří jsou z audioknih nadšení, zatímco jiní je zatracují – dokonce jsem slyšel názor, že audiokniha je srovnatelná s morem ve středověku. Proč se jim však bránit? Audiokniha je jedním z nástrojů, jak podpořit klasickou literaturu i časopisy, třebaže ke „čtení“ užíváme jiný kanál –ucho místo oka. Je pravdou, že jedním z kouzel knihy je náš „vnitřní hlas“, jímž čteme a který audiokniha nahrazuje profesionálním interpretem, který jen jinou intonací může dát řadě vět zcela odlišný smysl. Na straně druhé tento hlas, pokud je nahrávka skutečně profesionální, může řadu významů rozkrýt právě důrazem na některé slovo či slabiku, a odhalit tak i leckterý skrytý význam. Pojďme však od obecného uvažování ke konkrétním příkladům, jak může audiokniha napomoci lidem k jejich rozvoji. Vezměme kupříkladu řidiče, kteří dojíždějí denně za prací a v autě stráví denně 30 minut tam a stejný čas zpět. Při průměrném počtu 20...

Soumrak vzdělávacích institucí?

V polovině prosince 2016 se uskutečnilo tradiční setkání vzdělavatelů dospělých v prostorách liberecké Technické univerzity. Součástí semináře byla i diskuse na téma „Soumrak vzdělávacích institucí?“, jejímž cílem bylo rozebrat dva okruhy informací. Předně to, jaké mezi vzdělávacími institucemi převažují názory na aktuální situaci a současně jaké jsou jejich představy „vzdělávací instituce zítřka“.