Články

Reportáž EPALE z RVC Holoubek Holice: Chceme dělat práci, která má smysl

 V březnu 2018 jsme s EPALE vyrazili opět trochu dále od Prahy, konkrétně do Holic nedaleko Pardubic. Naše kroky tentokrát vedlo doporučení na vzdělávací instituci s netradičním názvem Rodinné centrum Holoubek. Tato nenápadná organizace, lépe řečeno středisko Oblastní charity Pardubice, totiž získala významné ocenění kvality – titul Vzdělávací instituce roku 2017. Ve velké konkurenci tak obstál neobvyklý formát vzdělávání dospělých, který jsme si nemohli nechat ujít. Rodinné centrum Holoubek je střediskem Oblastní charity Pardubice a stejně jako název i jeho vznik byl provázen řadou zajímavostí. „Holoubka jsme v podstatě založili v cukrárně v srpnu roku 2010. Nápad vzešel od 4 maminek a 1 babičky, ale na realizaci tohoto nápadu se později podílelo 33 dobrovolníků, kteří odpracovali 2 500 dobrovolnických hodin,“ vzpomíná na počátky Marie Hubálková, ředitelka Oblastní charity Pardubice. Tak snadné to ale nebylo – na počátku bylo potřeba zajistit finance pro koupi domu, v němž centrum sídlí, zajistit lidské, finanční a další zdroje na rozjezd centra. Následoval necelý rok práce, aby mohlo být 13. dubna 2011 konečně otevřeno. Za téměř 7 let existence centrum eviduje úctyhodných 23 640 návštěv rodinného centra. V oblasti vzdělávání dospělých centrum doposud realizovalo 4 projekty s různými typy podpory. Ke dni reportáže byl počet dospělých účastníků kurzů 636 osob. Možná se ptáte, proč právě Holoubek? Důvodů je hned několik: jednak spojitost s Dr. Emilem Holubem jako známým rodákem z Holic, pak také název hlavní ulice Holubova a samozřejmě i vlastní název obce. Ale to není vše: „Holoubek pro nás představuje symboliku hnízda, bezpečí, ale také rozletu, což je přesně to, o co se v centru snažíme,“ doplňuje Vladimíra Krejčíková, koordinátorka projektů centra. Pro koho tedy vlastně Holoubek vzniknul? Posláním centra je vzděláváním rozvíjet děti, dospělé i...

Tomáš Langer: Edutainment je jen prázdná nádoba

  Není to tak dlouho, kdy bylo firemní vzdělávání zaměňováno pouze za povinná školení, často nudná a (podle mínění zaměstnanců) zbytečná a nepotřebná. Později se stalo součástí benefitů řady progresivních firem (a stále se drží na předních příčkách populárních benefitů), aby se konečně dospělo k tomu, že vzdělávání (či lépe řečeno učení) není nudné, povinné, zbytečné, fádní, zdlouhavé, ale jednoduše zcela přirozené a všudypřítomné. To, jaké firemní vzdělávání je, spoluurčují ti, kteří se vzdělávacích aktivit účastní. A tak jako se postupně do firem dostávají veselejší barvy stěn i nábytku, neformální oddechové místnosti s prvky zábavy a sestavují se celé týmy pečující o blaho zaměstnanců, na přání a požadavky svých lidí reagují i manažeři vzdělávání řady firem. Zeptáte-li se těchto manažerů na trendy ve firemním vzdělávání, nejčastěji uslyšíte: zážitek, zábava, hra, interakce, aktivita či motivace. Značně zjednodušeně můžeme hovořit o edutainmentu (educational entertainmentu), tedy konceptu vzdělávání s využitím prvků zábavy nebo právě prostřednictvím zábavy. Ve světě se edutainment jako trend objevil již kolem roku 2012, v Česku o něco později. K zapojení edutainmentu není potřeba jen technologických zařízení typu interaktivních tabulí, zábavných webů a softwarů, online kvízů či jiných multimediálních prvků. Základem je zájem o to, aby vzdělávání a učení účastníky bavilo – nejde jen o prostou zábavu, ale především o vytvoření vhodné atmosféry a prostředí, v nichž se vzdělávací procesy realizují. Nezapomínejme ale na to, že prvky zábavy a hry mohou být užitečnou i významnou součástí rozvojových aktivit, ne však jejich hlavním účelem. Edutainment pomáhá vytvořit pro tyto aktivity atraktivní a „trendy“ formu. Základem pro efektivní vzdělávání a učení stále zůstává jeho obsah, smysl a užitek. Bez nich zůstane edutainment jen prázdnou nádobou bez účelu....

První letošní číslo Firemního vzdělávání právě vychází

Letošní první číslo Firemního vzdělávání právě vychází, nenechte si ujít řadu článků určených pro personalisty ve firmách a vzdělávací instituce všeho druhu. A co na vás čeká? Očekávání našich klientů naplňujeme i vytváříme: rozhovor s Monikou Šamonilovou z České spořitelny Autokrat inspirujícím lídrem? Aplikace pro váš rozvoj: Typeform a DominKnow Learning Design není jen o navrhování vzdělávání Inspirace pro onboarding Recenze: dvě knihy na téma stres, vyhoření a psychohygiena Teambuilding vs. Teamspirit Praktický přehled online slovníků a dalších nástrojů Přehled konferencí, akcí a veletrhů na 1. pololetí 2018 Novinky z HR News BONUS PRO VÁS! Jak jste na tom s online vzděláváním? Ve spolupráci s naším partnerem, portálem Educity, jsme připravili krátkou anketu na téma online vzdělávání. Klikněte prosím na tento odkaz a vyplňte několik otázek, jejichž výsledky následně vyhodnotíme. Všechny, kteří se ankety zúčastní, odměníme časově neomezeným bezplatným přístupem na informační portály HR News a Management News! Děkujeme a těšíme se na Vaše odpovědi. Přihlásit se z bezplatnému odběru e-časopisu můžete na...

Reportáž EPALE z Grafie Plzeň: Pestrost nás stále baví

V další z reportáží Evropské platformy pro vzdělávání dospělých EPALE jsme se vydali do Plzně, kde se krom tradičního piva a sektu „vyrábí“ i řada zajímavých vzdělávacích akcí. Za mnohými z nich stojí společnost Grafia, kterou v roce 1993 založila a od té doby vede Jana Brabcová. V Plzni nejsme náhodou, společnost Grafia totiž v roce 2018 oslaví 25 let svého fungování. „Začínali jsme jako reklamní agentura a vydavatelství, postupně přibývaly další sekce, zejména firemní vzdělávání, eventy, evropské projekty, a socio-ekonomický výzkum,“ vzpomíná na start podnikání Brabcová. Všechny činnosti inspirovala přání zákazníků a i díky nim dnes v Grafii pracují dvě desítky zaměstnanců. „Stejně jako dříve prodáváme naše mozky – komplexní řešení na míru, která umí využít všechny naše sekce. Máme nástroje pro výrobu videí, publikací, e-learningu, designu, ale duší toho všeho je netradiční a velmi inovativní tým,“ dodává. Co je tím, co Grafii odlišuje od konkurence? „Než zpracujeme nabídku, klademe množství dotazů: proč to potřebujete, k čemu to má sloužit?“ vypočítává Brabcová. Před zahájením práce je vždy potřeba pečlivé analýzy potřeb, klientovi je přece potřeba rozumět. Vzdělávací cíl je určen rozdílem mezi „má být“ a „je“. Klíčová je také užitečnost, účel, smysl a využitelnost pro zadavatele. Jde tedy o přesné zacílení i o míru naplnění jeho potřeb. „Naši lektoři mají vlastní praxi v oboru, který vyučují. Technologii výuky je naučíme, obor ale musejí mít pod kůží. Máme tendenci ke komplexním řešením, moc nám nesedí z kontextu vytržená ad hoc zadání jako například: a letos se všichni proškolí v krizové komunikaci…“, dodává Brabcová. Formu Grafia zásadně podřizuje obsahu a účastníkům – mileniálové ocení moderní herní prvky, padesátníci široký rozhled lektora a oborové přesahy. „Když...

Nevědomé učení: rozhovor s Tomášem Langerem

Bavíme-li se o vzdělávání a osobním rozvoji, Tomáš Langer je u akcí, kam dnes lidé chodí. Ať už jako moderátor, pořadatel nebo lektor. Jak jsme na tom v ČR se vzděláváním v dospělosti? Už řadu let hovoříme o tom, že lidé se v Česku moc nevzdělávají. Rád bych řekl, že je to lepší, ale skutečnost je jiná. Statisticky se účast dospělých na vzdělávání v posledních několika letech spíše snižuje. Také často i u svých firemních zákazníků slyším, že vzdělávání zaměstnanci považují za nutné zlo, za něco, co od práce zdržuje a mnoho jim nepřináší. Nejsou ochotni do něj investovat úsilí, čas, natož peníze. Samozřejmě nelze generalizovat, výjimky existují. V čem spatřujete příčiny takové nechuti ke vzdělávání? Mezi nejčastější bývají řazeny takové důvody jako nechuť se učit pramenící už od školy, všeobecně nízká vzdělanostní úroveň (ve smyslu čím nižší vzdělání, tím nižší ochota se dále vzdělávat), ale i nedostatečná propagace kurzů, nedostatek času a financí. Podle mého názoru to není tak docela pravda. Vzdělanostní úroveň se v posledních letech výrazně posunula směrem k vyššímu typu vzdělání, podobně dnes není většina běžných kurzů finančně nedostupná. A čas, jak víme, je jen otázkou priorit. Ale dospělí občané se stále vzdělávat nechtějí. Možná jsou důvody jiného charakteru, než jsme ochotní si přiznat. Posuďte sami. Česko je stále zemí s převažující manuální prací, jejíž charakter nevyžaduje vyšší účast na zvyšování kvalifikace. I manuálně pracující se potřebují udržovat v kvalifikační kondici, ale ne tak často a intenzivně jako lidé v pozicích tvůrčích či řídicích. Dalším důvodem může být jistý vliv tradic, kdy vzdělávání nepatří k preferovaným způsobům trávení volného času. Lidé naopak volí řadu jiných...

Reportáž EPALE: Vzdělávací středisko NcM Brno

Cítíte tu vůni? Ještě ne? Tak čtěte dál… V předchozím článku jsme avizovali, že od roku 2018 budeme v Evropské platformě pro vzdělávání dospělých EPALE publikovat reportáže ze zajímavých vzdělávacích a poradenských institucí v České republice. První reportáž jsme realizovali v Brně, a také dnes ještě v jihomoravské metropoli zůstaneme. Tentokrát jsme zavítali do vzdělávací firmy, jejíž sídlo již z dálky prozradila příjemná vůně pečeného masa. Tipujete správně, specializací vzdělávacího střediska NcM jsou obory souhrnně nazývané jako „gastro“. Ve vzdělávacím středisku NcM jsme se setkali s majitelkou Zdenkou Endlicherovou i její dcerou Ditou Ochmannovou. Tento tandem je totiž pro fungování celého střediska klíčový. V nových prostorných učebnách společnosti NcM se odehrává celá škála kurzů z gastronomických oborů, a to jak v oblasti přípravy teplých a studených pokrmů či minutek, tak i jejich servírování. A to včetně atraktivní podívané, jakou je úprava jídel před hostem zahrnující kostění ryb, flambování mas a moučníků. Nedílnou součástí nabídky jsou také kurzy jednoduché a složité obsluhy hostů, vč. etikety, komunikace s hostem a společenského chování. „Jedna věc je jídlo uvařit, velmi však záleží na tom, jak je pokrm nebo nápoj naservírován. Host v restauraci dnes neočekává jen uspokojení hladu či žízně, ale též gastronomický zážitek,“ shrnuje mnohaleté zkušenosti Zdenka Endlicherová, jejímiž barmanskými kurzy prošly již tisíce žáků škol z celé Moravy. Svým přístupem pomohla v mnoha restauracích navrátit chuť k novému pojetí současné gastronomie, řada jejích absolventů si dokonce otevřela vlastní gastronomické podniky. Zdenka Endlicherová byla zakládajícím členem CBA v Jihomoravském kraji. Kdo je typickým zákazníkem vzdělávacího střediska zaměřeného na gastronomii? Možná vás napadne, že nezaměstnaný, který se chce rekvalifikovat na kuchaře nebo číšníka. Proč ne, koneckonců kurzy pro tuto cílovou skupinu v portfoliu NcM najdete také. Samostatnou a velkou skupinou klientů jsou ale manažeři...