Aktuality
Zajímavé zdroje:
Informace k projektu vzdělávací akce:
- Nejde o zápočet (na konci předmětu je jen zkouška), ale o „přípravný“ dokument ke zkoušce, který vám má být u zkoušky oporou. Můžete na tomto vzorovém příkladu ilustrovat řadu odpovědí na otázky zkoušejícího.
- Zpracování a odevzdání je povinné (naplňuje „seminární“ část výuky).
- Není určena délka ani formát projektu – může být na 2 i 10 stran, ve Wordu, grafickém programu či Powerpointu.
- Doporučuji tento minimální obsah (= „kapitoly“ projektu):
- Název vzdělávací akce (pozor, vždy pro dospělé!).
- Specifikace vzdělávací akce (bližší popis).
- Cílová skupina (pro koho je určen; vstupní požadavky, pokud jsou stanoveny).
- Cíle vzdělávání.
- Obsah vzdělávání (doporučuji v podobě minutového scénáře).
- Forma vzdělávání.
- Uspořádání výukových prostor.
- Metody vzdělávání (může být součástí minutového scénáře).
- Didaktické pomůcky pro podporu výuky (handouty, skripta, knihy a další tištěné materiály, softwary apod.; jen výčet; může být součástí minutového scénáře).
- Didaktická technika pro podporu výuky (jen výčet; může být součástí minutového scénáře).
- Hodnocení vzdělávání (způsob ukončení vzdělávací akce a ověření naplnění cílů).
- Evaluace vzdělávání (způsob ověření kvality vzdělávací akce).
- Projekt odevzdávejte ve formátu PDF na e-mail vyučujícího nejpozději týden před termínem zkoušky.
Zdroje a materiály k předmětu
1. Základní pojmy didaktiky, činitelé didaktického procesu
- Andragogický slovník (online). Dostupné na: http://www.andromedia.cz/andragogicky-slovnik
- PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada Publishing, 2014
- Základní pedagogické kategorie (online). Dostupné na: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/pdf/Pedagogicke_kategorie.pdf
- Základní pedagogické pojmy (online). Dostupné na: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/pdf/Zakladni_pedagogicke_pojmy.pdf
2. Androdidaktické principy
- Pedagogické zásady (online). Dostupné na: http://is.muni.cz/elportal/estud/lf/ps05/mpmp071/ped_zasady.pdf
- Základní didaktické principy (online). Dostupné na: http://wiki.knihovna.cz/index.php?title=Z%C3%A1kladn%C3%AD_didaktick%C3%A9_principy
3. Vzdělavatel dospělých a jeho role ve vzdělávacím procesu
- PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Praha: UJAK, 2008
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Profesionalizace lektorů jako cesta ke zvýšení kvality dalšího vzdělávání. Praha: NÚV, 2013. Dostupné na: www.nuv.cz/t/profesionalizace-lektoru-jako-cesta-ke-zvyseni–kvality
- DVOŘÁKOVÁ Miroslava a Tomáš LANGER. Cesty profesionalizace andragogické práce. Andragogika: čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých, 2012, č. 3, s. 5–6
- Desatero kvalitního lektora (online). Dostupné na: www.aivd.cz/cz/desatera-kvality
- NSK: Lektor dalšího vzdělávání (online). Dostupné na: http://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-581-Lektor_dalsiho_vzdelavani
- Národní soustava povolání (online). Dostupné na: www.nsp.cz
- Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR (online). Dostupné na: www.aivd.cz
- Česká andragogická společnost (online). Dostupné na: www.candrs.cz
4. Účastníci vzdělávání dospělých
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Publikum. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2014, č. 2–3, s. 4-5
- Učební styly (online). Dostupné na: http://wiki.knihovna.cz/index.php?title=U%C4%8Debn%C3%AD_styly
5. Cíle ve vzdělávání dospělých
- Andromedia.cz: Bloomova taxonomie (online). Dostupné na: http://www.andromedia.cz/andragogicky-slovnik/bloomova-taxonomie
- RVP.cz: Bloomova taxonomie (online). Dostupné na: http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/B/Bloomova_taxonomie
6. Obsah vzdělávání dospělých
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 4, s. 6–7
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář II. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 5, s. 4–5
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář III. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 6, s. 6–8
- PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Praha: UJAK, 2008
- ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: ČZU, 2009
7. Formy vzdělávání dospělých
- PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Praha: UJAK, 2008
- ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: ČZU, 2009
8. a 9. Metody vzdělávání dospělých 1 a 2
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003
- PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Praha: UJAK, 2008
- ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: ČZU, 2009
10. a 11. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých 1 a 2
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Kulisy. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 8, s. 7–9
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Rekvizity I. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 9, s. 6–8
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Rekvizity II. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 10, s. 8–9. ISSN 2336-5145.
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002
- ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: ČZU, 2009
12. Hodnocení ve vzdělávání dospělých
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava: Hodnocení a evaluace ve vzdělávání dospělých (interní materiál). Dostupné zde
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002
- ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: ČZU, 2009
13. Evaluace ve vzdělávání dospělých
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Evaluace jako nástroj zjišťování kvality v dalším vzdělávání (online). Praha: NÚV, 2013. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/evaluace-jako-nastroj-zjistovani-kvality-v-dalsim-vzdelavani
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002
- ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: ČZU, 2009
Anotace předmětu
AAN120110 / DIDAKTIKA DOSPĚLÝCH
ANPR / Bakalářské studium
2020/2021
PhDr. Tomáš Langer
ZS 2/1; povinný předmět
Zk / 4 kredity
Cílem předmětu je představit didaktiku dospělých jako vědeckou disciplínu zabývající se obecně vyučovacím procesem ve (formálním i neformálním) vzdělávání dospělých. Obsahové zaměření disciplíny se odvíjí od představení základních pojmů a věnuje se jednotlivým tématům didaktiky dospělých, jimiž jsou didaktické principy, vzdělavatel a účastník vzdělávání dospělých, cíle vzdělávání, obsah, formy a metody vzdělávání dospělých, materiální didaktické prostředky, hodnocení a evaluace ve vzdělávání dospělých.
Charakteristika obsahu předmětu:
1. Základní pojmy didaktiky, činitelé didaktického procesu
2. Androdidaktické principy
3. Vzdělavatel dospělých a jeho role ve vzdělávacím procesu
4. Účastníci vzdělávání dospělých
5. Cíle ve vzdělávání dospělých
6. Obsah vzdělávání
7. Formy vzdělávání dospělých
8. Metody vzdělávání dospělých 1
9. Metody vzdělávání dospělých 2
10. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých 1
11. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých 2
12. Hodnocení ve vzdělávání dospělých
13. Evaluace ve vzdělávání dospělých
Povinná literatura:
- LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.
- ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
- ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
Doporučená literatura:
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. Od r. 2014, č. 1, s. 3. ISSN 2336-5145.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Publikum. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2014, č. 2–3, s. 4-5. ISSN 2336-5145.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 4, s. 6–7. ISSN 2336-5145.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář II. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 5, s. 4–5. ISSN 2336-5145.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář III. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 6, s. 6–8. ISSN 2336-5145.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Kulisy. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 8, s. 7–9. ISSN 2336-5145.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Rekvizity I. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 9, s. 6–8. ISSN 2336-5145.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Rekvizity II. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 10, s. 8–9. ISSN 2336-5145.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Tradiční a alternativní divadlo. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 11, s. 8–9. ISSN 2336-5145.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na „jevišti“ vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2017, č. 13, s. 6–7. ISSN 2336-5145.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na jevišti vzdělávání dospělých: Motivace účastníků vzdělávání. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2017, č. 14/15, s. 28–29. ISSN 2336-5145.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na jevišti vzdělávání dospělých: Průběh a závěr představení. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2018, č. 16, s. 10–11. ISSN 2336-5145.
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
- KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0287-7.
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
- MINTON, David. Teaching Skills in Further and Adult Education. 3rd Edition. London: Thomson Learning, 2005. ISBN 978-1-84480-140-4.
- PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
- ROGERS, Alan a Naomi HORROCKS. Teaching Adults. Fourth Edition. Berkshire: Open University Press, 2010. ISBN 978-0-33-523539-1.
- ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7.
- Časopis Andragogika v praxi.
- E-časopis Firemní vzdělávání, www.firemnivzdelavani.eu.
Zkouška:
Zkouška je realizována formou ústního zkoušení v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu (viz bod Charakteristika obsahu předmětu).
Prerekvizitou předmětu Didaktika dospělých je předmět Andragogika a vzdělávání dospělých (AAN120103).
Předmět Didaktika dospělých je prerekvizitou předmětu Aplikace metod vzdělávání dospělých (AAN120115).