Aktuality
- Aktuality nejsou v tuto chvíli k dispozici.
Zdroje a materiály k předmětu
1. Profesní vzdělávání dospělých, definice, terminologie, teoretické koncepty
- VETEŠKA, J. a kol.: Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Praha: ČAS, 2013.
- Regulované profese v ČR a EU – kvalitativní kontextové vyhodnocení a kvantitativní analýza nominální regulace. Praha: Úřad vlády ČR, 2015. Dostupné na: http://www.vlada.cz/assets/evropske-zalezitosti/analyzy-EU/Analyza-regulovanych-profesi-v-CR-a-EU.pdf
- Databáze regulovaných povolání. Dostupné na: http://uok.msmt.cz
2. Kontext a prostředí profesního vzdělávání dospělých
- Výstupy realizační části projektu KONCEPT (online). Dostupné na: http://www.nuv.cz/koncept/vystupy-realizacni-casti
- Mapa dalšího vzdělávání v ČR (online). Dostupné na: http://mapa.koopolis.cz
3. Systém profesního vzdělávání dospělých v České republice, koncepční a programové dokumenty profesního vzdělávání dospělých
- Česká národní koalice pro digitální pracovní místa – Digikoalice (online). Dostupné na: https://digikoalice.cz
- Evropská spolupráce ve vzdělávání a odborné přípravě (Education & Training 2020, ET 2020) (online). Dostupné na: http://www.et2020.cz
- Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 (online). Dostupné na: http://www.vzdelavani2020.cz
- Strategie politiky zaměstnanosti do roku 2020. Praha: MPSV, 2014. Dostupné na: https://www.mpsv.cz/strategie-politiky-zamestnanosti-do-roku-2020
- Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Praha: MPSV, 2015. Dostupné na: https://www.mpsv.cz/strategie-digitalni-gramotnosti-cr-na-obdobi-2015-2020
4. Legislativa profesního vzdělávání dospělých
- Zákon 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (online). Dostupné na: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-179
- Vyhláška č. 176/2009 Sb., kterou se stanoví náležitosti žádosti o akreditaci vzdělávacího programu, organizace vzdělávání v rekvalifikačním zařízení a způsob jeho ukončení (online). Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-176
- Zákon 262/2006 Sb., zákoník práce (online), zejm. §§ 231 a násl. Dostupné na: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-262
- Zákon 435/2004 Sb., zaměstnanosti (online), zejm. §§ 108-110. Dostupné na: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-435.
- Zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) (online), zejm. §§ 113 a násl. Dostupné na: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561
- Zákon 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) (online), zejm. § 60. Dostupné na: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1998-111
5. Stav profesního vzdělávání dospělých v České republice podle vybraných statistik, výzkumů a analýz
- Výsledky výzkumu Labour force survey (LFS, Výběrové šetření pracovních sil, VŠPS) (online). Dostupné na: http://ec.europa.eu/eurostat/web/microdata/european-union-labour-force-survey a https://www.czso.cz/csu/vykazy/vyberove_setreni_pracovnich_sil
- Výzkum vzdělávání dospělých (Adult Education Survey, AES) (online). Dostupné na: http://ec.europa.eu/eurostat/web/microdata/adult-education-survey a https://www.czso.cz/csu/xu/setreni-o-vzdelavani-dospelych-aes-2016-adult-education-survey
- Continuing vocational training statistics (CVTS, Další odborné vzdělávání zaměstnaných osob, DOV) (online). Dostupné na: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Vocational_education_and_training_statistics a https://www.czso.cz/csu/czso/dalsi-odborne-vzdelavani-zamestnanych-osob-dov-2010-f6lqqfmyxn
- Hlavní zjištění z mezinárodního výzkumu vědomostí a dovedností dospělých PIAAC (online). Dostupné na: http://www.piaac.cz/attach/vysledky/PIAAC_hlavni_zjisteni.pdf
- Vývoj a změny kvalifikačních potřeb trhu práce ČR v letech 2000-2025 (online). Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/vyvoj-a-zmeny-kvalifikacnich-potreb-trhu-prace-v-cr-v-letech
- Výzkumné šetření v rámci projektu „Kooperace – Koordinace profesního vzdělávání jako nástroje služeb zaměstnanosti“ (online). Dostupné na: https://koopolis.cz/sekce/vyzkumy-a-statistiky/286-vyzkum-kooperace
6. Příprava profesního vzdělávání dospělých: strategický rámec, plán vzdělávání
7. Příprava profesního vzdělávání dospělých: analýza a identifikace vzdělávacích potřeb, vč. jejich interpretace
8. Příprava profesního vzdělávání dospělých: kompetence, kompetenční přístup ke vzdělávání a kompetenční modely
9. Příprava profesního vzdělávání dospělých: projekt vzdělávací akce
- Vzor projektu vzdělávací akce v PDF a DOC
- Žádost o akreditaci rekvalifikačního programu na MŠMT (online). Dostupné na: http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/zadost-o-akreditaci-1
10. Realizace profesního vzdělávání dospělých: organizace, logistika a ekonomika
11. Evaluace profesního vzdělávání dospělých: zpětná vazba a její vyhodnocení
12. Kvalita a efektivita profesního vzdělávání dospělých
- BOUROVÁ, L.: Zjišťování efektivity vzdělávání v organizaci. Magisterská diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. Dostupné na: https://theses.cz/id/sk777j/DP_Bourov_Lenka.pdf
- DVOŘÁKOVÁ, M.: Klíčové faktory efektivity vzdělávacích programů (online). Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/klicove-faktory-efektivity-vzdelavacich-programu
- KAZÍK, P.: Cesta ke kvalitě individuálního rozvoje (online). Dostupné na: http://www.edunews.cz/a-555/petr-kazik-cesta-ke-kvalite-individualniho-rozvoje
- KOŠDY, M.: ROI a použití development center. Firemní vzdělávání 5/2018, s. 8–9. Praha: Firemní vzdělávání, 2019. Dostupné na: https://docs.wixstatic.com/ugd/4ca6e5_64499e6e5c0a4d3b9416f2b04fa23455.pdf
- LANGER, T.: Spolupráce zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí. Jak na firemní vzdělávání kvalitně? Praha: Svaz průmyslu a dopravy ČR, 2013. Dostupné na: http://www.socialnidialog.cz/images/stories/Zamestnavatele_a_vzdelavaci_instituce.pdf
- TRDÁ, J.: Jak měřit efektivitu vzdělávání. Firemní vzdělávání 2/2019, s. 12–13. Praha: Firemní vzdělávání, 2019. Dostupné na: https://docs.wixstatic.com/ugd/4ca6e5_e866d22a27264db7b08cbaa9c3744091.pdf
- VELAS, M.: Co je to ROI. Firemní vzdělávání 4/2018, s. 13. Praha: Firemní vzdělávání, 2018. Dostupné na: https://docs.wixstatic.com/ugd/4ca6e5_60dcf049158345d2ba20bb00026984ae.pdf
- Rating vzdělávacích institucí (online). Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/rating-jako-klicove-kriterium-hodnoceni-kvality-vzdelavacich
- Audit kvality vzdělávacích institucí Q-FOR (online). Dostupné na: https://qfor.org
13. Aktuální trendy v profesním vzdělávání dospělých
- LANGER, T.: Trendy ve firemním vzdělávání: český pohled. Firemní vzdělávání. Č. 6, roč. 2018, s. 8–9. Praha: Firemní vzdělávání, 2018. ISSN 2533-6479. Dostupné na: http://www.firemnivzdelavani.eu/archiv
- LANGER, T.: Trendy firemního vzdělávání ve světě. Firemní vzdělávání. Č. 1, roč. 2019a, s. 8–9. Praha: Firemní vzdělávání, 2019. ISSN 2533-6479. Dostupné na: http://www.firemnivzdelavani.eu/archiv
- LANGER, T.: Trendy ve firemním vzdělávání 2019/2020. Firemní vzdělávání. Č. 6,
roč. 2019, s. 8–9. Praha: Firemní vzdělávání, 2019. ISSN 2533-6479. Dostupné na: http://www.firemnivzdelavani.eu/archiv
Anotace předmětu
AAN120028 / PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
ANPR / Bakalářské studium
2019/2020
PhDr. Tomáš Langer
1/1 LS; povinně volitelný předmět
Z + Zk / 4 kredity
Předmět bude realizován kombinací přímé výuky, přednášek s hosty – experty na jednotlivá témata a vlastní prací studentů na projektu. Díky tomuto kombinovanému přístupu získají studenti jak maximum teoretických informací, tak i praktických poznatků a zkušeností díky kontaktu s realitou profesního vzdělávání dospělých.
Charakteristika obsahu předmětu:
- Profesní vzdělávání dospělých, definice, terminologie, teoretické koncepty
- Kontext a prostředí profesního vzdělávání dospělých
- Systém profesního vzdělávání dospělých v České republice, koncepční a programové dokumenty profesního vzdělávání dospělých
- Legislativa profesního vzdělávání dospělých
- Stav profesního vzdělávání dospělých v České republice podle vybraných statistik, výzkumů a analýz
- Příprava profesního vzdělávání dospělých: strategický rámec, plán vzdělávání
- Příprava profesního vzdělávání dospělých: analýza a identifikace vzdělávacích potřeb, vč. jejich interpretace
- Příprava profesního vzdělávání dospělých: kompetence, kompetenční přístup ke vzdělávání a kompetenční modely
- Příprava profesního vzdělávání dospělých: projekt vzdělávací akce
- Realizace profesního vzdělávání dospělých: organizace, logistika a ekonomika
- Evaluace profesního vzdělávání dospělých: zpětná vazba a její vyhodnocení
- Kvalita a efektivita profesního vzdělávání dospělých
- Aktuální trendy v profesním vzdělávání dospělých
Povinná literatura:
- BARTOŇKOVÁ, Hana. Firemní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5.
- HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1667-4.
- LANGER, Tomáš. Spolupráce zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí. Jak na firemní vzdělávání kvalitně? Praha: Svaz průmyslu a dopravy, 2013. ISBN nebylo přiděleno. Dostupné na: https://www.socialnidialog.cz/images/stories/Zamestnavatele_a_vzdelavaci_instituce.pdf.
Doporučená literatura:
- BELCOURT, Monica a Phillip C. WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-459-2.
- FOLWARCZNÁ, Ivana. Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3067-7.
- HEJDUKOVÁ, Jitka a kol. Aktuální problémy zaměstnanosti z pohledu zaměstnavatelů a zaměstnanců. Praha: ČMKOS, 2015. Dostupné na: http://www.spcr.cz/images/stories/Projekty/Aktualni_problemy_zamestnanosti.pdf.
- KOL. Vzdělávání 4.0 a sociální partneři v České republice. Praha: Českomoravská konfederace odborových svazů, 2019. ISBN 978-80-86809-30-4.
- NĚMEC, Jan. Další profesní vzdělávání. Právní úprava a stav ve vybraných evropských zemích. Praha: Parlamentní institut PS P ČR, 2007. Dostupné na: http://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=20956.
- NOVOTNÝ, Petr (ed.). Pracoviště jako prostor k učení. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4918-5.
- NOVOTNÝ, Petr. Profesní vzdělávání dospělých. In RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. s. 113-141. ISBN 978-80-210-4779-2.
- NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5116-4.
- VODÁK, Josef a Alžběta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1904-7.
- VYCHOVÁ, Helena. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV, 2008. ISBN 978-80-7416-017-2. Dostupné na: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_281.pdf.
Elektronické zdroje:
Zápočet:
K zápočtu je pro studenty prezenčního a kombinovaného studia požadována písemná práce, jejíž téma a požadavky je potřeba konzultovat s vyučujícím. Student si může vybrat jedno z následujících témat (práce musí být zpracována na podkladu reálné zkušenosti studenta, dostupných materiálů a s oporou v teoretických konceptech), případně navrhnout téma vlastní:
- analýza systému profesního vzdělávání v konkrétní firmě,
- analýza vzdělávacích potřeb v konkrétní firmě,
- zpracování kompetenčního modelu pro vybranou pozici/e v konkrétní firmě,
- zpracování plánu vzdělávání pro konkrétní firmu,
- zpracování projektu konkrétní vzdělávací akce, vč. všech náležitostí.
Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům stanoveným katedrou pro vypracování pís. prací (viz Pokyny k vypracování bakalářské/diplomové práce).
Zkouška:
Zkouška je realizována formou ústního individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Ke zkoušce lze přistoupit po získání zápočtu.
Podmínky pro udělení zkoušky jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.
Prerekvizitou předmětu Profesní vzdělávání dospělých je předmět Aplikace metod vzdělávání dospělých (AAN120041).