Aktuality

  • Materiály k tématu kvality ke stažení:
  • Dobrovolný úkol na online přednášku 7. 5. 2020: Vytvořte stručný evaluační dotazník hodnotící vybranou firemní vzdělávací akci, termín: 6. 5. 2020, 18:00 hod.
  • Dobrovolný úkol na online přednášku 23. 4. 2020 zde, termín: 12. 4. 2020, 18:00 hod.
  • Dobrovolný úkol na online přednášku 16. 4. 2020 zde, termín: 15. 4. 2020, 18:00 hod.
  • Dobrovolný úkol na online přednášku 9. 4. 2020 zde, dokument k AVP zde.
  • Opatření ke zrušení výuky v důsledku Mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví:
    • kontaktní výuka do odvolání odpadá;
    • podrobnosti k řešení výuky náhradními cestami byly zaslány všem studentům dne 19. 3. 2020.
  • Tabulka s aktuálním řešením náhrady odpadlé prezenční výuky je ke stažení zde, aktualizace: 26. 3. 2020. Sledujte však především e-mailové schránky, kde jsou informace aktualizovány průběžně.
  • Specifikace plnění zápočtu: min. 5, max. 10 stran textu, zaslat min. týden před zkouškou na e-mail tomas@tomaslanger.cz.

Zdroje a materiály k předmětu

 

1. Profesní vzdělávání dospělých, definice, terminologie, teoretické koncepty


2. Kontext a prostředí profesního vzdělávání dospělých


3. Systém profesního vzdělávání dospělých v České republice, koncepční a programové dokumenty profesního vzdělávání dospělých


 4. Legislativa profesního vzdělávání dospělých


5. Stav profesního vzdělávání dospělých v České republice podle vybraných statistik, výzkumů a analýz


6. Příprava profesního vzdělávání dospělých: strategický rámec, plán vzdělávání


7. Příprava profesního vzdělávání dospělých: analýza a identifikace vzdělávacích potřeb, vč. jejich interpretace


8. Příprava profesního vzdělávání dospělých: kompetence, kompetenční přístup ke vzdělávání a kompetenční modely


9. Příprava profesního vzdělávání dospělých: projekt vzdělávací akce


10. Realizace profesního vzdělávání dospělých: organizace, logistika a ekonomika


11. Evaluace profesního vzdělávání dospělých: zpětná vazba a její vyhodnocení


12. Kvalita a efektivita profesního vzdělávání dospělých


13. Aktuální trendy v profesním vzdělávání dospělých

  • LANGER, T.: Trendy ve firemním vzdělávání: český pohled. Firemní vzdělávání. Č. 6, roč. 2018, s. 8–9. Praha: Firemní vzdělávání, 2018. ISSN 2533-6479. Dostupné na: http://www.firemnivzdelavani.eu/archiv
  • LANGER, T.: Trendy firemního vzdělávání ve světě. Firemní vzdělávání. Č. 1, roč. 2019a, s. 8–9. Praha: Firemní vzdělávání, 2019. ISSN 2533-6479. Dostupné na: http://www.firemnivzdelavani.eu/archiv
  • LANGER, T.: Trendy ve firemním vzdělávání 2019/2020. Firemní vzdělávání. Č. 6,
    roč. 2019, s. 8–9. Praha: Firemní vzdělávání, 2019. ISSN 2533-6479. Dostupné na: http://www.firemnivzdelavani.eu/archiv

Anotace předmětu

 

AAN120028 / PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
ANPR / Bakalářské studium
2019/2020
PhDr. Tomáš Langer
1/1 LS; povinně volitelný předmět
Z + Zk / 4 kredity

Předmět bude realizován kombinací přímé výuky, přednášek s hosty – experty na jednotlivá témata a vlastní prací studentů na projektu. Díky tomuto kombinovanému přístupu získají studenti jak maximum teoretických informací, tak i praktických poznatků a zkušeností díky kontaktu s realitou profesního vzdělávání dospělých.

Charakteristika obsahu předmětu:

  1. Profesní vzdělávání dospělých, definice, terminologie, teoretické koncepty
  2. Kontext a prostředí profesního vzdělávání dospělých
  3. Systém profesního vzdělávání dospělých v České republice, koncepční a programové dokumenty profesního vzdělávání dospělých
  4. Legislativa profesního vzdělávání dospělých
  5. Stav profesního vzdělávání dospělých v České republice podle vybraných statistik, výzkumů a analýz
  6. Příprava profesního vzdělávání dospělých: strategický rámec, plán vzdělávání
  7. Příprava profesního vzdělávání dospělých: analýza a identifikace vzdělávacích potřeb, vč. jejich interpretace
  8. Příprava profesního vzdělávání dospělých: kompetence, kompetenční přístup ke vzdělávání a kompetenční modely
  9. Příprava profesního vzdělávání dospělých: projekt vzdělávací akce
  10. Realizace profesního vzdělávání dospělých: organizace, logistika a ekonomika
  11. Evaluace profesního vzdělávání dospělých: zpětná vazba a její vyhodnocení
  12. Kvalita a efektivita profesního vzdělávání dospělých
  13. Aktuální trendy v profesním vzdělávání dospělých

Povinná literatura:

  • BARTOŇKOVÁ, Hana. Firemní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5.
  • HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1667-4.
  • LANGER, Tomáš. Spolupráce zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí. Jak na firemní vzdělávání kvalitně? Praha: Svaz průmyslu a dopravy, 2013. ISBN nebylo přiděleno. Dostupné na: https://www.socialnidialog.cz/images/stories/Zamestnavatele_a_vzdelavaci_instituce.pdf.

Doporučená literatura:

  • BELCOURT, Monica a Phillip C. WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-459-2.
  • FOLWARCZNÁ, Ivana. Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3067-7.
  • HEJDUKOVÁ, Jitka a kol. Aktuální problémy zaměstnanosti z pohledu zaměstnavatelů a zaměstnanců. Praha: ČMKOS, 2015. Dostupné na: http://www.spcr.cz/images/stories/Projekty/Aktualni_problemy_zamestnanosti.pdf.
  • KOL. Vzdělávání 4.0 a sociální partneři v České republice. Praha: Českomoravská konfederace odborových svazů, 2019. ISBN 978-80-86809-30-4.
  • NĚMEC, Jan. Další profesní vzdělávání. Právní úprava a stav ve vybraných evropských zemích. Praha: Parlamentní institut PS P ČR, 2007. Dostupné na: http://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=20956.
  • NOVOTNÝ, Petr (ed.). Pracoviště jako prostor k učení. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4918-5.
  • NOVOTNÝ, Petr. Profesní vzdělávání dospělých. In RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. s. 113-141. ISBN 978-80-210-4779-2.
  • NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5116-4.
  • VODÁK, Josef a Alžběta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1904-7.
  • VYCHOVÁ, Helena. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV, 2008. ISBN 978-80-7416-017-2. Dostupné na: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_281.pdf.

Elektronické zdroje:

Zápočet:

K zápočtu je pro studenty prezenčního a kombinovaného studia požadována písemná práce, jejíž téma a požadavky je potřeba konzultovat s vyučujícím. Student si může vybrat jedno z následujících témat (práce musí být zpracována na podkladu reálné zkušenosti studenta, dostupných materiálů a s oporou v teoretických konceptech), případně navrhnout téma vlastní:

  • analýza systému profesního vzdělávání v konkrétní firmě,
  • analýza vzdělávacích potřeb v konkrétní firmě,
  • zpracování kompetenčního modelu pro vybranou pozici/e v konkrétní firmě,
  • zpracování plánu vzdělávání pro konkrétní firmu,
  • zpracování projektu konkrétní vzdělávací akce, vč. všech náležitostí.

Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům stanoveným katedrou pro vypracování pís. prací (viz Pokyny k vypracování bakalářské/diplomové práce).

Zkouška:

Zkouška je realizována formou ústního individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Ke zkoušce lze přistoupit po získání zápočtu.

Podmínky pro udělení zkoušky jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.

 

Prerekvizitou předmětu Profesní vzdělávání dospělých je předmět Aplikace metod vzdělávání dospělých (AAN120041).