Usiluji o změny ve velkém. Rozhovor EPALE s Valery Senichevem z Educamp.cz

Valery Senichev je podnikatel, psycholog a kariérový poradce. Je spoluzakladatelem vzdělávací platformy Educamp.cz. Dlouhodobě se zabývá tématy design práce, future skills a vliv nových technologií na způsob, jakým pracujeme.

 

Tvůj medailonek by, myslím, mohl být delší než samotný rozhovor. Kdo je dnes Valery Senichev?

Můžu se definovat jako podnikatel a člověk, který má štěstí na svou partnerku a děti. Pokud se bavíme pouze o profesním fungování, tak se velmi rychle přizpůsobuji a rovnou hledám řešení. I proto jsem hned v březnu 2020 začal fungovat primárně v online, a to i v rámci tréninku a rozvoje lidí.

Mojí klíčovou charakteristikou je, že usiluji o změny ve velkém. Nestačí mi pomoci s řešením jedné malé firmě, ale spíše mě zajímá širší měřítko pomoci – a to jak pomoci firmám a podnikatelům, kteří se v covidové době ztrácejí a nezbývá jim síla řešit interní problémy. Také mě zajímá, co lidé dělají v práci, jak vnímají své silné stránky a jak nové technologie zasahují do našich životů. Hodně mě v tom ovlivnilo studium psychologie, genderových studií a managementu.

Dříve jsem v rámci vzdělávání zaměstnanců řešil primárně dospělé lidi, ale postupem času mi došlo, že “problém” je jinde. Posledních několik let vnímám, že je nutné začít pracovat už s dětmi na středních školách a učilištích. Tomu teď věnuji hodně času. Řeším s mladými lidmi, jak zjistit, která práce je pro ně tou nejlepší. Ve škole se studenti učí velkou spoustu věcí, ale většinou jim nikdo neporadí, jak mohou poznat sami sebe, jak se zorientují na trhu práce a jaké kompetence tam budou potřebovat.

 

Zastavme se u Educampu. Co přesněji je jejím smyslem a jak se může zájemce případně zapojit?

Educamp.cz je pro nás platformou, kterou jsme se ženou založili jako mladí rodiče, kteří chtějí mít radost ze své společné práce. Umožňuje nám pracovat podle potřeby oběma a společně přitom pečovat o naše děti. Na nic jsme netlačili a spousta projektů k nám přišla spontánně, např. kariérní a talentová podpora mladých lidí z dětských domovů a s různými handicapy. Pracujeme tak, jak je nám přirozené a nehrajeme před klienty divadlo o vlastní expertize. Věříme, že se o našich kvalitách klient přesvědčí sám. Důležité pro nás je především vzájemné férové jednání.

 

Pro EPALE jsi na konci minulého roku vedl webinář k tématu generace mileniálů. Jaký bych měl být jako lektor, pokud učím mileniály?

Se skupinou mileniálů pracuji nejčastěji a mám za to, že jim docela rozumím. Rád bych řekl, že je to hlavně tím, že k nim mám i věkem velmi blízko, ale… :))) Nejvíce podle mě funguje být prostě svůj, popsat svůj příběh, co ses během své profesní cesty naučil, co se úplně nepovedlo a hlavně se snažit být co nejvíce konkrétní a praktický. Mileniálové ocení, když k nim budeš upřímný a nebudeš jim neustále opakovat a zdůrazňovat svou senioritu a roky zkušeností a nevídaných úspěchů. Důležité je navazovat hlavně partnerský vztah, aby studenti/posluchači neměli obavy sdílet své zkušenosti, postřehy a emoce. Zajímej se o své posluchače, naslouchej jim a oni ti budou věnovat o to více pozornosti.

 

Účastníky webináře tenkrát velmi rozrušilo Tvé futuristické video. Jak bude podle Tebe vypadat svět vzdělávání dospělých třeba v roce 2030?

To je častá otázka. To video pouštím schválně. Je to příklad vnímání budoucnosti, ve kterém převažuje umělá inteligence, robotizace a pro lidi je čím dál méně prostoru k uplatnění. Cílem je vyburcovat naše přemýšlení o nás samotných, o naší roli v komunitě a práci. Kde můžeme mít přidanou hodnotu? Co můžeme udělat již v tuto chvíli,  abychom byl tzv. future ready?

Jedním z doporučení je uvažovat o fungování v online a také o budování kompetencí. Důležité kompetence pro budoucnost jsou především tzv. přenositelné kompetence, to jsou takové, které můžete uplatnit mezi jednotlivými obory. Příkladem je flexibilita a adaptabilita. Položte si otázku, jak byste je zkusili rozvíjet?

Na Tvém webu mne zaujalo, že podporuješ inkluzivní přístup ve firmách a společnosti. Inkluze je však v českém prostředí dost výbušné téma. Jak tedy na inkluzi v oblasti firem nahlížíš Ty?

Práci s rozmanitostí vidím jako důraz na to, aby zaměstnanci a zaměstnankyně měli stejné příležitosti uplatnit své nestejné schopnosti. Stále se spousta lidí potkává se šikanou, s genderovými a věkovými aj. předsudky. Jako člověk, který pochází z běloruského Minsku, jsem jich zažil během své životní i kariérní cesty dost. Zpětně jsem rád, že mě mé zkušenosti neodradily. Snažím se podporovat rozvoj a přípravu budoucích HRistů a trenérů, aby věděli, jak mohou pracovat s tak citlivými tématy. Když to totiž nebudete řešit, tak se z vaší firmy těžko stane “lovebrand” pro který lidé budou chtít pracovat.

 

Prozraď nám, na jaké novinky se v blízké budoucnosti můžeme těšit?

Posiluji spolupráci s vybranými školami, kde se snažím podpořit kariérní centra a výuku praktických předmětů, které mají blízko k HR a tréninku.  Můžete se těšit na novinky v oblasti podpory majitelů malých a středních firem, na kterém pracuji s týmem zajímavých lidí. Brzy to bude oficiální a budu se s vámi konečně moci podělit!

Také budu pokračovat v inovativních projektech kariérního rozvoje mladých lidí na středních školách a gymnáziích se zaměřením na poznání silných stránek a možnosti jejich uplatnění na trhu práce. Do talentového rozvoje jsme zapojili i práci ve VR. Udělalo by mi radost, kdyby se povedlo založit dvě laboratoře při univerzitách na využití VR v rozvoji poradců, trenérů a kariérních konzultací v Praze a v Terezíně. Covid-19 sice tento proces dost zpomalil, ale věřím, že se mi to nakonec povede.

 

Co či kdo je pro Tebe profesní inspirací?

Velkou inspirací jsou pro mě Tomáš Dombrovský z LMC a Dagmar Císařovská z ExxonMobil. Jsou neskutečně chytří a profesionální a zároveň jsou velmi lidští.

 

Ptal se: Tomáš Langer, expert EPALE

Původní zdroj: https://epale.ec.europa.eu/cs/blog/rozhovor-epale-s-valery-senichevem-z-educampcz