Aktuality

 

  • Hosté na prezenční výuce:
    • 2. 12. 2019 | Zážitek v online kurzu | Jan SLOŽIL
    • 16. 12. 2019 | Využití rozšířené a virtuální reality ve vzdělávání dospělých | Jana TRDÁ
  • Detaily zadání zápočtu:
    • můžete zvolit libovolnou free platformu (např. talentLMS),
    • je potřeba zpracovat celé vybrané téma (nejen jeho část), tedy: úvod, vlastní obsah, závěr, ověření znalostí,
    • každý kurz bude obsahovat přinejmenším tyto prvky:
      • převážně vlastní (převzaté=citované) texty,
      • vlastní obrázky/foto/grafika (min. 5),
      • vlastní videa (celkem min. 3 minuty videa, vč. střihu, titulkování, příp. dalších úprav),
      • vlastní dokument PDF se zpracovaným handoutem pro podporu výuky ke stažení (min. 1 strana: text + grafika vytvořená v grafickém programu + hypertexty),
      • průběžný/závěrečný test (min. 10 otázek, min. 2 typy testu) s vyhodnocením,
      • gamifikační prvky (min. 1),
    • organizační informace:
      • nutná pilotáž na min. 10 účastnících (mimo tým a ročník),
      • vše musí být v souladu s autorskými právy,
      • termín odevzdání pro prezenční studenty: 3. 1. 2020,
      • týmová prezentace pro prezenční studenty: 6. 1. 2020,
      • formát odevzdání: zaslání linku na e-mail vyučujícího bez nutnosti přihlašování,
    • doporučuji pracovat v týmu prostřednictvím některého projektového softwaru typu Trello, Basecamp či Asana – není to však povinné.

Zdroje a materiály k předmětu

 

1. Vzdělávání dospělých v prostředí informačních technologií


2. Online marketing vzdělávacích institucí: specifika ICT komunikace, marketingové nástroje používané v 21. století

  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011
  • EGER, Ludvík a kol. Komunikace vzdělávacích organizací s veřejností na internetu. Praha: Česká andragogická společnost, 2010
  • KOL. Kuchařka marketingu pro vzdělávací instituce. Praha: NÚV, 2012. Dostupné na: http://www.nuov.cz/uploads/koncept/vystupy/KUCHARKA.pdf
  • KOL. Online marketing. Současné trendy očima předních expertů. Brno: Computer Press, 2014
  • Wikipedia: Internetový marketing. Dostupné na: https://cs.wikipedia.org/wiki/Internetov%C3%BD_marketing

3. Elektronické vzdělávání (digitální vzdělávání, e-learning): vývoj, základní pojmy, principy


4. Elektronická zařízení pro podporu výuky: počítač, tablet, telefon a další zařízení, zásady pro využití nástrojů ve výuce


5. Aplikace, softwary a další nástroje pro podporu výuky


6. Elektronické materiály pro podporu výuky: typy materiálů, zásady tvorby a publikace materiálů

  • KOSTOLÁNYOVÁ, Kateřina. Distanční vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. Dostupné na: https://publi.cz/download/publication/27?online=1
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro autory distančních opor. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání, 2006

7. Elektronický kurz: příprava projektu a jeho řízení, akreditace


8. Elektronický kurz: design kurzu, prototypování, pilotáž


9. Elektronický kurz: tvorba obsahu kurzu


10. Elektronický kurz: tvorba jednotlivých součástí kurzu (text, foto, video)


11. Elektronické vzdělávání ve firemní, podnikové a vysokoškolské praxi v ČR, elektronické vzdělávání pro širokou veřejnost


12. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: microlearning, digitální odznaky, gamifikace vzdělávání, edutainment


13. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: VR/AR/AI/BD, blockchain a další

Anotace předmětu

 

AAN120015 / VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE
ANPR / Bakalářské studium
2019/2020
PhDr. Tomáš Langer
ZS 2/1; povinný předmět
Z + Zk/ 4 kredity

Cílem předmětu je objasnit vývoj digitálního (elektronického) vzdělávání, jeho současný stav a trendy, výhody a nevýhody využívání ICT, a to i v kontextu online marketingu, představit příklady různých aplikací digitálního vzdělávání pro dospělé, seznámit studenty s dostupnými nástroji IT pro vzdělávání dospělých a možnostmi jejich využití ve firemní a podnikové praxi.

Předmět bude realizován kombinací přímé výuky, přednášek s hosty – experty na vybraná témata a průběžnou skupinovou prací studentů na zadání projektů e-kurzu. Díky tomuto kombinovanému přístupu studenti získají potřebné teoretické informace i praktické poznatky a zkušenosti prostřednictvím řešení vlastních projektů.

Charakteristika obsahu předmětu:

  1. Vzdělávání dospělých v prostředí informačních technologií
  2. Online marketing vzdělávacích institucí: specifika ICT komunikace, marketingové nástroje používané v 21. století
  3. Elektronické vzdělávání (digitální vzdělávání, e-learning): vývoj, základní pojmy, principy
  4. Elektronická zařízení pro podporu výuky: počítač, tablet, smartphone a další zařízení, zásady pro využití nástrojů ve výuce
  5. Aplikace, softwary a další nástroje pro podporu výuky
  6. Elektronické materiály pro podporu výuky: typy materiálů, zásady tvorby a publikace materiálů
  7. Elektronický kurz: příprava projektu a jeho řízení, akreditace
  8. Elektronický kurz: design kurzu, prototypování, pilotáž
  9. Elektronický kurz: tvorba obsahu kurzu
  10. Elektronický kurz: tvorba jednotlivých součástí kurzu (text, foto, video)
  11. Elektronické vzdělávání ve firemní, podnikové a vysokoškolské praxi v ČR, elektronické vzdělávání pro širokou veřejnost
  12. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: microlearning, digitální odznaky, gamifikace vzdělávání, edutainment
  13. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: VR/AR/AI/BD, blockchain a další

Povinná literatura:

  • BAREŠOVÁ, Andrea. E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: 1. VOX, 2011. ISBN 978-80-87480-00-7.
  • ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
  • ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning. Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer: 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.

Doporučená literatura:

 Webové zdroje:

Atestace:

Zápočet bude udělen za vytvoření komplexního e-kurzu podle zadání tématu, způsobem, v rozsahu a v termínu určeném vyučujícím; a jeho závěrečné představení s obhajobou před studenty a vyučujícím.

Zkouška má ústní podobu a je vykonána formou komplexního řešení případové studie napříč studijními okruhy.

Podmínky pro udělení zápočtu jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.

Videa jsou streamována z portálu MotivP.com nebo Youtube.com.