Aktuality
Informace k prezentaci zápočtů:
- Uskuteční se ve čtvrtek 7. 1. 2021 od 17:30, aktuálně to vypadá na online podobu…
- Alespoň den před prezentací mi zašlete link na kurz, abych se do něj dostal. Prosím, pošlete link bez registrace (talentLMS to umí, pokud by to u ostatních nešlo, pošlete s linkem i přihlašovací údaje).
- Každá skupina bude mít na prezentaci 10 minut (v MS Teams nasdílíte svou plochu), následovat bude 5 minut na dotazy a hodnocení. Bude to sice „rychlovka“, ale díky tomu, že si můžete vzájemně e-kurzy nasdílet, můžete se jim věnovat později detailně.
- Nepřipravujte si prosím žádnou prezentaci, ale svůj e-kurz postupně proklikejte spolu se svým komentářem (doporučuji se dohodnout, kdo bude prezentovat).
- Udělení zápočtu neproběhne okamžitě, ale cca do týdne – musím postupně všechny kurzy projít jako účastník, abych věděl, že splňují požadavky – navíc se na ně upřímně těším. 🙂
V případě jakýchkoliv dotazů jsem samozřejmě k dispozici.
Nové zdroje k tématu (uvedeny také u jednotlivých témat):
- EKL, Kryštof. Umělá inteligence ve vzdělávání. Firemní vzdělávání. 2020, č. 4, roč. 4, s. 12–13. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_87e81aabbc9841ab8f0f6adecfb79967.pdf
- KŘÍŽ, Jan. Zkratky v online vzdělávání. Firemní vzdělávání. 2020, č. 4, roč. 4, s. 8–9. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_87e81aabbc9841ab8f0f6adecfb79967.pdf
- SLOŽIL, Jan. Co by měl umět vás LMS? Firemní vzdělávání. 2020, č. 5, roč. 4, s. 8–9. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_62cf25e5e08d48b5a88adf4277635901.pdf
- SLOŽIL, Jan. Webinář EPALE: Z učebny do onlajnu. Dostupné na: https://youtu.be/3Z6vHXumCnA
- SLOŽIL, Jan. Webinář EPALE: Jak natočit a sestříhat krátké vzdělávací video. Dostupné na: https://youtu.be/wMMTVc6nRtg
- Webinář EPALE: Digitální transformace ve vzdělávání dospělých. Dostupné na: https://youtu.be/pUMugqY0IXY
Hosté na výuce:
- 12. 11. 2020 Jan Složil ze spol. SantiaX/Xlearning a tématy: Online vzdělávání a jeho využití, vzdělávací cesta, jak vzniká e-learning a LMS.
- 19. 11. 2020 Václav Formánek z Educasoft Solutions a tématem Tvorba online kurzu z pohledu klienta a dodavatele.
- 10. 12. 2020 Leoš Kubíček ze spol. Virtual Lab a tématem rozšířená a virtuální realita ve vzdělávání.
- 7. 1. 2021 Brano Frk s tématem Aktuální trendy v elektronickém vzdělávání.
Specifikace zápočtu:
- Varianta 1:
- Vytvoření komplexního e-kurzu podle zadání tématu, způsobem, v rozsahu a v termínu určeném vyučujícím a jeho představení s obhajobou před studenty a vyučujícím.
- Práce v týmech po 3–4 studentech.
- Zadání tématu do 22. 10. 2020.
- Závěrečné obhajoby 7. 1. 2021.
- Libovolná platforma (např. talentLMS).
- Celé vybrané téma: úvod, vlastní obsah, závěr.
- Minimální požadavky:
- převážně vlastní (převzaté=citované) texty,
- vlastní obrázky/foto/grafika (min. 5),
- vlastní videa (celkem min. 3 minuty videa, vč. střihu, titulkování, příp. dalších úprav),
- vlastní dokument PDF s handoutem (min. 1 strana: text + grafika vytvořená v grafickém programu + hypertexty),
- průběžný/závěrečný test (min. 10 otázek, min. 2 typy testu) s vyhodnocením,
- gamifikační prvky (min. 1).
- Organizační informace:
- nutná pilotáž na min. 10 účastnících (mimo tým a ročník),
- vše v souladu s autorskými právy,
- doporučuji pracovat v týmu prostřednictvím projektového softwaru (Trello, Basecamp, Asana) – není to povinné.
- Varianta 2:
- Spolupráce se společností EDUCASOFT a práce na reálném zadání e-kurzu (není třeba pracovat ve skupině, je možné i individuálně): napište mi v případě zájmu, propojím Vás.
- Požadavky jsou stejné s těmi pro variantu 1 výše.
- Varianta 3:
- Spolupráce s Honzou Veselým (www.vese.ly), možnost vytvořit e-kurz na jeho platformě www.dobrokurzy.cz. Pokud by se vám líbila myšlenka kurzu za dobrý skutek, můžete využít i tuto platformu – projděte si tam již existující kurz Lean Canvas (mimochodem se může velmi hodit pro zadání zápočtu) a vyhodnoťte, zda vám takový formát vyhovuje. Protože tam ale bude nutné některé věci (mj. pro účely uznání zápočtu) doprogramovat, spojte se s ním prosím co nejdříve: jan@vese.ly, ideálně mne uveďte do kopie.
- Požadavky jsou stejné s těmi pro variantu 1 výše.
Zdroje a materiály k předmětu
1. Vzdělávání dospělých v prostředí informačních technologií
- ČSÚ: Informační společnost v číslech 2020. Dostupné na: https://www.czso.cz/csu/czso/informacni-spolecnost-v-cislech-2020
- Česká národní koalice pro digitální pracovní místa (Digikoalice). Dostupné na: http://www.digikoalice.cz
- Digital Competence Framework for Citizens (DigComp). Dostupné na: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp
- Projekt DigiKatalog (Fond dalšího vzdělávání MPSV). Dostupné na: http://www.digikatalog.cz
- Portál Digi (projekt DigiStrategie 2020; Fond dalšího vzdělávání MPSV). Dostupné na: http://www.portaldigi.cz
- Státní politika v elektronických komunikacích – Digitální Česko v. 2.0. Praha: MPO, 2013. Dostupné na: http://www.mpo.cz/assets/cz/e-komunikace-a-posta/Internet/2013/4/Digi_esko_v.2.0.pdf
- Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Praha: MŠMT, 2014. Dostupné na: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie/digistrategie.pdf
- Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Praha: MPSV, 2015. Dostupné na: https://www.mpsv.cz/strategie-digitalni-gramotnosti-cr
- Akční plán Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Praha: MPSV, nedatováno. Dostupné na: https://www.mpsv.cz/strategie-digitalni-gramotnosti-cr
- Digitální gramotnost. Zpráva o stavu a výuce digitální gramotnosti a komparace se zahraničím. Praha: MEDIAN, 2017. Dostupné na: https://www.mpsv.cz/documents/20142/225517/Digitalni_gramotnost__-_Zprava_o_stavu_a_vyuce_digitalni_gramotnosti_a_komparace_se_zahranicim.pdf/f633dd0f-e5df-c19f-7cfa-38291b31ceb4
2. Online marketing vzdělávacích institucí: specifika ICT komunikace, marketingové nástroje používané v 21. století
- BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011
- EGER, Ludvík a kol. Komunikace vzdělávacích organizací s veřejností na internetu. Praha: Česká andragogická společnost, 2010
- KOL. Kuchařka marketingu pro vzdělávací instituce. Praha: NÚV, 2012. Dostupné na: http://www.nuov.cz/uploads/koncept/vystupy/KUCHARKA.pdf
- KOL. Online marketing. Současné trendy očima předních expertů. Brno: Computer Press, 2014
- Wikipedia: Internetový marketing. Dostupné na: https://cs.wikipedia.org/wiki/Internetov%C3%BD_marketing
3. Elektronické vzdělávání (digitální vzdělávání, e-learning): vývoj, základní pojmy, principy
- EGER, Ludvík. E-learning a jeho aplikace s orientací na vzdělávání a profesní vzdělávání Millennials. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0952-5. Dostupné zde
- KOL. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. Dostupné na: https://www.researchgate.net/publication/298808009_Distancni_vzdelavani_pro_ucitele
- KOSTOLÁNYOVÁ, Kateřina. Distanční vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. Dostupné na: https://docplayer.cz/18074145-Distancni-vzdelavani.html
- KŘÍŽ, Jan. Zkratky v online vzdělávání. Firemní vzdělávání. 2020, č. 4, roč. 4, s. 8–9. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_87e81aabbc9841ab8f0f6adecfb79967.pdf
- VŠETULOVÁ, Monika a kol. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007
- ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning. Praha: UJAK, 2008
- ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a e-learning v evropských zemích. AULA. 2007, č. 04, roč. 15, s. 38-59
4. Elektronická zařízení pro podporu výuky: počítač, tablet, telefon a další zařízení, zásady pro využití nástrojů ve výuce
- ČERNÝ, Michal a Pavlína MAZÁČOVÁ. Tablet ve školní praxi. Brno: Flow, 2015. Dostupné na: https://www.researchgate.net/publication/298808110_Tablet_ve_skolni_praxi
- ROHLÍKOVÁ, Lucie. Standardy využívání netbooků a tabletů při vyučování. Praha: VOX, 2014. Dostupné ke stažení zde
5. Aplikace, softwary a další nástroje pro podporu výuky
- Wikipedia: SCORM. Dostupné na: https://cs.wikipedia.org/wiki/SCORM
- SCORM Explained. Dostupné na: http://scorm.com/scorm-explained
- E-časopis Firemní vzdělávání, rubrika APLIKACE PRO VÁS. Dostupné na: http://www.firemnivzdelavani.eu/casopis
6. Elektronické materiály pro podporu výuky: typy materiálů, zásady tvorby a publikace materiálů
- KOSTOLÁNYOVÁ, Kateřina. Distanční vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. Dostupné na: https://docplayer.cz/18074145-Distancni-vzdelavani.html
- ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro autory distančních opor. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání, 2006
7. Elektronický kurz: příprava projektu a jeho řízení, akreditace
8. Elektronický kurz: design kurzu, prototypování, pilotáž
9. Elektronický kurz: tvorba obsahu kurzu
- SLOŽIL, Jan. Co by měl umět vás LMS? Firemní vzdělávání. 2020, č. 5, roč. 4, s. 8–9. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_62cf25e5e08d48b5a88adf4277635901.pdf
- SLOŽIL, Jan. Webinář EPALE: Z učebny do onlajnu. Dostupné na: https://youtu.be/3Z6vHXumCnA
- SLOŽIL, Jan. Webinář EPALE: Jak natočit a sestříhat krátké vzdělávací video. Dostupné na: https://youtu.be/wMMTVc6nRtg
- Webinář EPALE: Digitální transformace ve vzdělávání dospělých. Dostupné na: https://youtu.be/pUMugqY0IXY
10. Elektronický kurz: tvorba jednotlivých součástí kurzu (text, foto, video)
11. Elektronické vzdělávání ve firemní, podnikové a vysokoškolské praxi v ČR, elektronické vzdělávání pro širokou veřejnost
- EGER, Ludvík. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň: NAVA, 2012
- KOSTOLÁNYOVÁ, Kateřina. Distanční vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. Dostupné na: https://docplayer.cz/18074145-Distancni-vzdelavani.html.
- VŠETULOVÁ, Monika a kol. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007
- ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning. Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer: 2012
- JELÍNEK, Martin: Proč si nekupovat záznam z webináře, MotivP. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=0q0cCggtomI
- Mimoškolu.cz: Katalog zdrojů. Dostupné na: http://www.mimoskolu.cz/katalog-zdroju
12. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: microlearning, digitální odznaky, gamifikace vzdělávání, edutainment
- BRÉDA, Jiří. Gamifikace vzdělávání – Jak to vlastně začalo? Firemní vzdělávání. 2017, č. 4, roč. 1, s. 6–7. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_d8a5bc8939dd4ba3841c70b89710a10d.pdf
- BRÉDA, Jiří a Antonín VACEK. Gamifikace vzdělávání – Případová studie Tchibo. Firemní vzdělávání. 2017, č. 6, roč. 1, s. 6–7. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_43b8b7af1dca4135aab2af581545d670.pdf
- LANGER, Tomáš. Trendy ve firemním vzdělávání: český pohled. Firemní vzdělávání. 2018, č. 6, roč. 2, s. 8–9. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_891b3d7acc20441da9f62c22e2bcc9f3.pdf
- LANGER, Tomáš. Trendy firemního vzdělávání ve světě. Firemní vzdělávání. 2019, č. 1, roč. 3, s. 8–9. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_f30404d294ae4e67881cdba8888c5a76.pdf
- LANGER, Tomáš. Trendy ve firemním vzdělávání 2019/2020. Firemní vzdělávání. 2019, č. 6, roč. 3, s. 8–9. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_b8e326cade2a460a9787bf7b9e33bb3a.pdf
- LANGER, Tomáš. Není blog jako blok (online). EPALE, 2015. Dostupné na: https://ec.europa.eu/epale/cs/node/6048
- LANGER, Tomáš. Zaostřeno na lektory: Technofobie (online). EPALE, 2015. Dostupné na: https://ec.europa.eu/epale/cs/node/15223
- LUKÁŠ, Richard. Digitální odznaky vylepšují způsob hodnocení a motivace účastníků vzdělávání (online). EPALE, 2015. Dostupné na: https://ec.europa.eu/epale/cs/node/16422
- VACEK, Antonín. Gamifikace vzdělávání – Inspirujeme se z her. Firemní vzdělávání. 2017, č. 6, roč. 1, s. 6–7. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_8743a579ee09440e9b2742e997f6ec33.pdf
- E-časopis Firemní vzdělávání. Dostupné na: http://www.firemnivzdelavani.eu/casopis
13. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: VR/AR/AI/BD, blockchain a další
- EKL, Kryštof. Umělá inteligence ve vzdělávání. Firemní vzdělávání. 2020, č. 4, roč. 4, s. 12–13. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_87e81aabbc9841ab8f0f6adecfb79967.pdf
- FRK, Brano. Blockchain ve vzdělávání. Firemní vzdělávání. 2019, č. 6, roč. 3, s. 15. ISSN 2533-6479. Dostupné na: https://69e10101-0959-4deb-9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_b8e326cade2a460a9787bf7b9e33bb3a.pdf
- Lupa.cz: V offline vzdělávání už není kam jít dál. Dostupné na: http://www.lupa.cz/clanky/jan-nehasil-seduo-v-offline-vzdelavani-uz-neni-kam-jit-dal
- Seminář EPALE „Vzdělávejte moderně!“, záznamy prezentací řečníků dostupné na: http://www.motivp.com/event/REGIONALNI-SEMINAR-EPALE-na-tema-VZDELAVEJTE-MODERNE
- E-časopis Firemní vzdělávání. Dostupné na: http://www.firemnivzdelavani.eu/casopis
- Showcase technologií ve firemním vzdělávání LEARN & TECH 2020. Záznam ze showcase dostupný na: https://youtu.be/SNwLk4eyuqo
Anotace předmětu
AAN120015 / VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE
ANPR / Bakalářské studium
2020/2021
PhDr. Tomáš Langer
ZS 2/1; povinný předmět
Z + Zk/ 4 kredity
Cílem předmětu je představit vývoj digitálního (elektronického) vzdělávání, jeho současný stav a trendy, výhody a nevýhody využívání ICT, a to i v kontextu online marketingu, představit příklady různých aplikací digitálního vzdělávání pro dospělé, seznámit studenty s dostupnými nástroji IT pro vzdělávání dospělých a možnostmi jejich využití ve firemní a podnikové praxi. Předmět bude realizován kombinací prezenční výuky, výuky prostřednictvím digitálních technologií, přednášek s hosty – experty na vybraná témata a průběžnou skupinovou prací studentů na zadání projektů e-kurzu. Díky tomuto kombinovanému přístupu studenti získají potřebné teoretické znalosti i praktické dovednosti a zkušenosti prostřednictvím řešení vlastních projektů, navíc přímo v digitálním prostředí.
Charakteristika obsahu předmětu:
- Vzdělávání dospělých v prostředí informačních technologií
- Online marketing vzdělávacích institucí: specifika ICT komunikace, marketingové nástroje používané v 21. století
- Elektronické vzdělávání (digitální vzdělávání, e-learning): vývoj, základní pojmy, principy
- Elektronická zařízení pro podporu výuky: počítač, tablet, smartphone a další zařízení, zásady pro využití nástrojů ve výuce
- Aplikace, softwary a další nástroje pro podporu výuky
- Elektronické materiály pro podporu výuky: typy materiálů, zásady tvorby a publikace materiálů
- Elektronický kurz: příprava projektu a jeho řízení, akreditace
- Elektronický kurz: design kurzu, prototypování, pilotáž
- Elektronický kurz: tvorba obsahu kurzu
- Elektronický kurz: tvorba jednotlivých součástí kurzu (text, foto, video)
- Elektronické vzdělávání ve firemní, podnikové a vysokoškolské praxi v ČR, elektronické vzdělávání pro širokou veřejnost
- Současné trendy v elektronickém vzdělávání: microlearning, hybrid learning, gamifikace vzdělávání, edutainment
- Současné trendy v elektronickém vzdělávání: VR/AR/AI/BD, blockchain a další
Povinná literatura:
- BAREŠOVÁ, Andrea. E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: 1. VOX, 2011. ISBN 978-80-87480-00-7.
- ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
- ZOUNEK, Jiří a kol. E-learning. Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer: 2016. ISBN 978-80- 7552-217-7.
Doporučená literatura:
- ČERNÝ, Michal. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9330-0.
- ČERNÝ, Michal. Webináře ve vzdělávání: Pedagogické a didaktické aspekty. Brno: Flow, 2015. ISBN nebylo přiděleno. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/static/files/webinare-ve-vzdelavani-pedagogicke-a-didakticke- aspekty.pdf.
- ČERNÝ, Michal a Pavlína MAZÁČOVÁ. Tablet ve školní praxi. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-02-6. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/298808110_Tablet_ve_skolni_praxi.
- EGER, Ludvík. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň: NAVA, 2012. ISBN 978-80-7211-428-3.
- EGEROVÁ, Dana. E-learning jako možný nástroj vzdělávání a rozvoje pracovníků. Plzeň: Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0139-0.
- FRK, Branislav. E-learning a online vzdelávanie dospelých. PEDAGOGIKA.SK. 2010, č. 2, roč. 1, s. 107-122. Dostupné z: http://www.casopispedagogika.sk/rocnik-1/cislo-2/E-learning%20a%20online%20vzdelavanie%20dospelych.pdf.
- KOLEKTIV AUTORŮ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/298808009_Distancni_vzdelavani_pro_ucitele.
- KOLEKTIV AUTORŮ. Online marketing. Současné trendy očima předních expertů. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4155-7.
- LANGER, Tomáš. Moderní lektor: Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.
- VŠETULOVÁ, Monika a kol. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80- 244-1641-0.
- ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro tutory distančního vzdělávání. Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická univerzita a Národní centrum distančního vzdělávání, 2003. ISBN 80-248-0280-5. Dostupné z: http://www.elearn.vsb.cz/cz/kurzy/Tutori_DiV_studia.pdf.
Webové zdroje:
Zápočet:
Zápočet bude udělen za vytvoření komplexního e-kurzu podle zadání tématu, způsobem, v rozsahu a v termínu určeném vyučujícím a za jeho představení s obhajobou před studenty a vyučujícím.
Zkouška
Zkouška má ústní formu v podobě komplexního řešení případové studie napříč studijními okruhy.
Prerekvizitou předmětu Vzdělávání dospělých a informační technologie je předmět Aplikace metod vzdělávání dospělých (AAN120041).