Aktuality

  • Termíny zkoušek pro zimní semestr byly vypsány v SISu.
  • Úkol na 17. 12. 2018:
  • Doplňující informace k zápočtu:
    • libovolná free platforma (např. talentLMS),
    • celé vybrané téma (nejen jeho část), tedy úvod, vlastní obsah, závěr, ověření znalostí,
    • přinejmenším tyto prvky:
      • vlastní i převzaté (citované!) texty,
      • vlastní obrázky (min. 5),
      • vlastní videa (celkem min. 3 minuty videa, vč. střihu, titulkování, příp. dalších úprav),
      • vlastní dokument PDF se zpracovaným handoutem pro podporu výuky ke stažení (min. 1 strana: text + grafika (vytvořená v grafickém programu) + hypertexty),
      • průběžný/závěrečný test (min. 10 otázek, min. 2 typy testu) s vyhodnocením,
      • gamifikační prvky (min. 1),
    • vše musí být v souladu s autorskými právy,
    • nutná pilotáž na min. 10 účastnících (mimo tým),
    • termín odevzdání: 4. 1. 2019,
    • týmová prezentace: 7. 1. 2019,
    • formát odevzdání: zaslání linku na e-mail vyučujícího bez nutnosti přihlašování.
  • Speciální nabídka možnosti zakoupit publikaci BAREŠOVÁ, Andrea. E-LEARNING ve vzdělávání dospělých. Studenti si ji mohou objednat na e-mailu jelenova@vox-kurzy.cz (do předmětu zprávy uvést „student PhDr. Tomáše Langera“) a po dohodě osobně vyzvednout ve VOXu na Senovážném náměstí v Praze nebo prostřednictvím e-shopu (do poznámky uvést stejné heslo) za cenu 50 Kč s DPH (+ případné poštovné).

Zdroje a materiály k předmětu

 

1. Vzdělávání dospělých v prostředí informačních technologií


2. Online marketing vzdělávacích institucí: specifika ICT komunikace, marketingové nástroje používané v 21. století

  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011
  • EGER, Ludvík a kol. Komunikace vzdělávacích organizací s veřejností na internetu. Praha: Česká andragogická společnost, 2010
  • KOL. Kuchařka marketingu pro vzdělávací instituce. Praha: NÚV, 2012. Dostupné na: http://www.nuov.cz/uploads/koncept/vystupy/KUCHARKA.pdf
  • KOL. Online marketing. Současné trendy očima předních expertů. Brno: Computer Press, 2014
  • Wikipedia: Internetový marketing. Dostupné na: https://cs.wikipedia.org/wiki/Internetov%C3%BD_marketing

3. Elektronické (digitální) vzdělávání: vývoj, základní pojmy, principy


4. Didaktické zásady pro digitální vzdělávání

  • KOSTOLÁNYOVÁ, Kateřina. Distanční vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. Dostupné na: https://publi.cz/download/publication/27?online=1
  • VŠETULOVÁ, Monika a kol. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning. Praha: UJAK, 2008
  • ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning. Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer: 2012

5. Elektronická zařízení pro podporu výuky: počítač, tablet, telefon a další zařízení, zásady pro využití nástrojů ve výuce


6. Softwary a další nástroje pro podporu výuky


7. Elektronické materiály pro podporu výuky: typy materiálů, zásady tvorby a publikace materiálů

  • KOSTOLÁNYOVÁ, Kateřina. Distanční vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. Dostupné na: https://publi.cz/download/publication/27?online=1
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro autory distančních opor. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání, 2006

8. Elektronický kurz: příprava projektu a jeho řízení, akreditace a certifikace, příprava modulů


9. Elektronický kurz: tvorba obsahu kurzu, realizace a evaluace kurzu


10. Elektronické vzdělávání pro širokou veřejnost, MOOC kurzy


11. Elektronické vzdělávání ve firemní a podnikové praxi v ČR


12. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: micro learning, digitální odznaky, gamifikace vzdělávání, edutainment


13. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: VR/AR/AI/BD

Anotace předmětu

 

AAN120015 / VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE
ANPR / Bakalářské studium
2018/2019
PhDr. Tomáš Langer
ZS 2/1; povinný předmět
Z + Zk/ 4 kredity

Cílem předmětu je objasnit vývoj digitálního (elektronického) vzdělávání, jeho současný stav a trendy, výhody a nevýhody využívání ICT, a to i v kontextu online marketingu, představit příklady různých aplikací digitálního vzdělávání pro dospělé, seznámit studenty s dostupnými nástroji IT pro vzdělávání dospělých a možnostmi jejich využití ve firemní a podnikové praxi.

Předmět bude realizován kombinací přímé výuky, přednášek s hosty – experty na vybraná témata a průběžnou skupinovou prací studentů na zadání projektů e-kurzu. Díky tomuto kombinovanému přístupu studenti získají potřebné teoretické informace i praktické poznatky a zkušenosti prostřednictvím řešení vlastních projektů.

Charakteristika obsahu předmětu:

  1. Vzdělávání dospělých v prostředí informačních technologií
  2. Online marketing vzdělávacích institucí: specifika ICT komunikace, marketingové nástroje používané v 21. století
  3. Elektronické (digitální) vzdělávání: vývoj, základní pojmy, principy
  4. Didaktické zásady pro digitální vzdělávání
  5. Elektronická zařízení pro podporu výuky: počítač, tablet, smartphone a další zařízení, zásady pro využití nástrojů ve výuce
  6. Softwary a další nástroje pro podporu výuky
  7. Elektronické materiály pro podporu výuky: typy materiálů, zásady tvorby a publikace materiálů
  8. Elektronický kurz: příprava projektu a jeho řízení, akreditace a certifikace, příprava modulů
  9. Elektronický kurz: tvorba obsahu kurzu, realizace a evaluace kurzu
  10. Elektronické vzdělávání pro širokou veřejnost, MOOC kurzy
  11. Elektronické vzdělávání ve firemní a podnikové praxi v ČR
  12. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: micro learning, digitální odznaky, gamifikace vzdělávání, edutainment
  13. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: VR/AR/AI/BD

Povinná literatura:

  • BAREŠOVÁ, Andrea. E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: 1. VOX, 2011. ISBN 978-80-87480-00-7.
  • ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
  • ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning. Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer: 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.

Doporučená literatura:

Webové zdroje:

Atestace:

Zápočet bude udělen za vytvoření komplexního e-kurzu podle zadání tématu, způsobem, v rozsahu a v termínu určeném vyučujícím; a jeho závěrečné představení s obhajobou před studenty a vyučujícím.

Zkouška má ústní podobu a je vykonána formou komplexního řešení případové studie napříč studijními okruhy.

Podmínky pro udělení zápočtu jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.

Videa jsou streamována z portálu MotivP.com nebo Youtube.com.