Aktuality

  • Prosím o individuální EVALUACI předmětu všechny jeho studenty: https://goo.gl/forms/CbD49ibc1oj1aO513. Děkuji velice za jakoukoliv zpětnou vazbu!
  • Výuková videa od studentů tohoto předmětu naleznete zde.

Zdroje a materiály k předmětu

 

1. Vzdělávání dospělých v prostředí informačních technologií


2. Online marketing vzdělávacích institucí: specifika ICT komunikace, marketingové nástroje používané v 21. století

  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011
  • EGER, Ludvík a kol. Komunikace vzdělávacích organizací s veřejností na internetu. Praha: Česká andragogická společnost, 2010
  • EGER, Ludvík a kol. Komunikace vzdělávacích organizací s veřejností na internetu. Praha: Česká andragogická společnost, 2010
  • KOL. Kuchařka marketingu pro vzdělávací instituce. Praha: NÚV, 2012. Dostupné na: http://www.nuov.cz/uploads/koncept/vystupy/KUCHARKA.pdf
  • KOL. Online marketing. Současné trendy očima předních expertů. Brno: Computer Press, 2014
  • Wikipedia: Internetový marketing. Dostupné na: https://cs.wikipedia.org/wiki/Internetov%C3%BD_marketing

3. Elektronické (digitální) vzdělávání: vývoj, základní pojmy, principy

  • EGER, Ludvík. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň: NAVA, 2012
  • KOSTOLÁNYOVÁ, Kateřina. Distanční vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. Dostupné na: https://publi.cz/download/publication/27?online=1
  • VŠETULOVÁ, Monika a kol. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning. Praha: UJAK, 2008
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a e-learning v evropských zemích. AULA. 2007, č. 04, roč. 15, s. 38-59. Dostupné na: http://www.csvs.cz/aula/clanky/12-2007-4-distancni-vzdelavani.pdf

4. Didaktické zásady pro digitální vzdělávání

  • EGER, Ludvík. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň: NAVA, 2012
  • KOSTOLÁNYOVÁ, Kateřina. Distanční vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. Dostupné na: https://publi.cz/download/publication/27?online=1
  • VŠETULOVÁ, Monika a kol. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning. Praha: UJAK, 2008
  • ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning. Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer: 2012

5. Elektronická zařízení pro podporu výuky: počítač, tablet, telefon a další zařízení, zásady pro využití nástrojů ve výuce

  • ROHLÍKOVÁ, Lucie. Standardy využívání netbooků a tabletů při vyučování. Praha: VOX, 2014. Dostupné ke stažení zde

6. Softwary a další nástroje pro vzdělávací instituce


7. Elektronické materiály pro podporu výuky: typy materiálů, zásady tvorby a publikace materiálů

  • KOSTOLÁNYOVÁ, Kateřina. Distanční vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. Dostupné na: https://publi.cz/download/publication/27?online=1
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro autory distančních opor. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání, 2006

8. Elektronický kurz: příprava projektu a jeho řízení, akreditace a certifikace, příprava modulů


9. Elektronický kurz: tvorba obsahu kurzu, realizace a evaluace kurzu


10. Elektronické vzdělávání pro širokou veřejnost, MOOC kurzy


11. Elektronické vzdělávání ve firemní a podnikové praxi a na univerzitách v ČR

  • EGER, Ludvík. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň: NAVA, 2012
  • Webový portál pro vzdělávání stavebních úředníků, MMR. Dostupné na: http://vsu.mmr.cz
  • EGER, Ludvík. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň: NAVA, 2012
  • Metodika využití technologií ve vzdělávání, ZČU. Dostupné na: http://www.moodle.adlib.cz/course/view.php?id=280 (jméno a heslo: demo)

12. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: micro learning, m-learning, gamifikace vzdělávání, digitální odznaky


13. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: virtual learning environment, augmented reality, instructional design, umělá inteligence, individualizace a personalizace vzdělávání a další

Anotace předmětu

 

AAN120015 / VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE
ANPR / Bakalářské studium

2016/2017
Mgr. Tomáš Langer
LS 2/1; povinný předmět
Z + Zk/ 4 kredity

Cílem předmětu je objasnit vývoj digitálního (elektronického) vzdělávání, jeho současný stav a trendy, výhody a nevýhody využívání ICT, a to i v kontextu online marketingu, představit příklady různých aplikací digitálního vzdělávání pro dospělé, seznámit studenty s dostupnými nástroji IT pro vzdělávání dospělých a možnostmi jejich využití v univerzitní, firemní a podnikové praxi.

Předmět bude realizován kombinací přímé výuky (přednášek), přednášek s hosty – experty na vybraná témata a průběžnou skupinovou prací studentů na zadání projektů e-kurzu. Studenti díky tomuto kombinovanému přístupu získají jak potřebné teoretické informace, tak i praktické poznatky a zkušenosti díky řešení projektů.

Charakteristika obsahu předmětu:

  1. Vzdělávání dospělých v prostředí informačních technologií
  2. Online marketing vzdělávacích institucí: specifika ICT komunikace, marketingové nástroje používané v 21. století
  3. Elektronické (digitální) vzdělávání: vývoj, základní pojmy, principy
  4. Didaktické zásady pro digitální vzdělávání
  5. Elektronická zařízení pro podporu výuky: počítač, tablet, telefon a další zařízení, zásady pro využití nástrojů ve výuce
  6. Softwary a další nástroje pro vzdělávací instituce
  7. Elektronické materiály pro podporu výuky: typy materiálů, zásady tvorby a publikace materiálů
  8. Elektronický kurz: příprava projektu a jeho řízení, akreditace a certifikace, příprava modulů
  9. Elektronický kurz: tvorba obsahu kurzu, realizace a evaluace kurzu
  10. Elektronické vzdělávání pro širokou veřejnost, MOOC kurzy
  11. Elektronické vzdělávání ve firemní a podnikové praxi a na univerzitách v ČR
  12. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: micro learning, m-learning, gamifikace vzdělávání, digitální odznaky
  13. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: virtual learning environment, augmented reality, instructional design, umělá inteligence, individualizace a personalizace vzdělávání a další

Povinná literatura:

  • EGER, Ludvík. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň: NAVA, 2012. ISBN 978-80-7211-428-3.
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro autory distančních opor. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání, 2006. ISBN 80-86302-39-3.
  • ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning. Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer: 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.

Doporučená literatura:

  • EGER, Ludvík a kol. Komunikace vzdělávacích organizací s veřejností na internetu. Praha: Česká andragogická společnost, 2010. ISBN 978-80-87306-07-9.
  • EGEROVÁ, Dana. E-learning jako možný nástroj vzdělávání a rozvoje pracovníků. Plzeň: Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0139-0.
  • FRK, Branislav. E-learning a online vzdelávanie dospelých. PEDAGOGIKA.SK. 2010, č. 2, roč. 1, s. 107-122. Dostupné z: http://www.casopispedagogika.sk/rocnik-1/cislo-2/E-learning%20a%20online%20vzdelavanie%20dospelych.pdf.
  • KOL. Online marketing. Současné trendy očima předních expertů. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4155-7.
  • LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.
  • VŠETULOVÁ, Monika a kol. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1641-0.
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro tutory distančního vzdělávání. Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická univerzita a Národní centrum distančního vzdělávání, 2003. ISBN 80-248-0280-5. Dostupné z: http://www.elearn.vsb.cz/cz/kurzy/Tutori_DiV_studia.pdf.
  • ZLÁMALOVÁ Helena. Distanční vzdělávání a e-learning v evropských zemích. AULA. 2007, č. 04, roč. 15, s. 38-59. ISSN 1210-6658. Dostupné z: http://www.csvs.cz/aula/clanky/12-2007-4-distancni-vzdelavani.pdf.

Atestace:

Zápočet bude udělen za vytvoření komplexního e-kurzu podle zadání tématu, způsobem, v rozsahu a v termínu určeném vyučujícím a jeho závěrečné představení s obhajobou před studenty.

Zkouška má ústní podobu a je vykonána formou komplexního řešení případové studie napříč studijními okruhy.

Podmínky pro udělení zápočtu jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.

 

Videa jsou streamována z portálu MotivP.com nebo Youtube.com.